Haapasaaren hautausmaa

Viitasaaren kirkko

Haapasaaren hautausmaa

Kirkkotie 14, 44500 Viitasaari

Haapasaaren hautausmaa sijaitsee kirkon yhteydessä Haapasaaressa. Hautausmaa jakaantuu kolmeen osaan; ns. vanhaan ja uuteen puoleen, sekä sankarihauta-alueeseen.

Vanha hautausmaa-alue sijaitsee kirkonmäelle tultaessa vasemmalla puolella. Ensimmäiset hautaukset tälle alueelle on tehty vuonna 1877. Tältä alueelta ei ole enää luovutettavissa uusia hautapaikkoja lukuunottamatta uurnahauta-aluetta.

Uusi, vuonna 2009 käyttöön vihitty hautausmaa-alue sijaitsee kirkonmäelle tultaessa oikealla puolella. Tältä alueelta luovutetaan sekä normaali syvyisiä hautapaikkoja että ns. syvähautoja 25 tai 50 vuodeksi. Alueella sijaitsee myös muistolehto, johon kuuluvat uurnahauta- sekä sirottelualue. Uurnahauta-alueelta ei ole mahdollista lunastaa omaa hautapaikkaa vaan muistolaatan voi halutessaan saada yhteiseen muistopaateen. Kukkia ja kynttilöitä varten on varattu yhteinen tila muistopaaden vierestä. Uuden hautausmaa-alueen yhteyteen on varattu oma paikkansa myös kirkko- tai uskontokuntiin kuulumattomille
nk. tunnustuksettomille vainajille.

Sankarihauta-alue sijaitsee kirkonmäelle tultaessa vasemmalla puolella. Aivan kirkon tuntumassa on vuoden 1918 vapaussodassa kaatuneiden muistopatsas sekä 19 valkoisten puolella kaatuneen sotilaan haudat. Tämän alueen vasemmalla puolella on talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden sankarihauta-alue, jonne on haudattu 382 viitasaarelaista sankarivainajaa. Alueella on myös Rakel Koiviston suunnittelema sankaripatsas ”Jälkeentulevien perintö” sekä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki.

Muualle haudattuja vainajia voi muistaa kirkon vasemmalla puolella olevan ”Syli” –teoksen äärellä. Teokseen kuulu tila, jonne voi tuoda kynttilän muualle haudattujen vainajien muistolle tai vaikkapa muuten vaan surun kohdatessa. Patsaan on suunnitellut viitasaarelainen kuvanveistäjä Jaana Bombin. Voit lukea jutun Syli-teoksesta tästä.

Hautausmaa-alueen portti on avoinna joka päivä klo 6-23.

Muistolehdossa on Yhteinen Valo -teos (kuvan takakulmassa), jonka tasoille voi jättää kynttilöitä ja kukkia. Kuvassa vasemmalla on kivipaasi, johon kiinnitetään muistokylttejä. Sirottelualue on kivipaasin takana. Uurnahautausalue on kuvasta katsoen oikealla oleva nurmikenttä. Nimikivipaasin eteen ei jätetä mitään, esimerkiksi kynttilöitä: kanervikossa on syttymisvaara.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti