Reilun kaupan seurakunta

Kirkkoneuvosto päätti lokakuussa 2014, että Viitasaaren seurakunta hakee Reilun kaupan seurakunta –arvonimeä. Seurakunta sai arvonimen myöhemmin samana syksynä.

Reilun kaupan seurakunta käyttää Reilun kaupan tuotteita ja pyrkii siten antamaan kehitysmaiden pienviljelijöille ja suurtilojen työntekijöille kohtuullisen toimeentulon ja mahdollisuuden päättää omasta elämästään. Reilun kaupan seurakunnat järjestävät myös tapahtumia Reilun kaupan viikolla ja kertovat Reilusta kaupasta toiminnassaan.

Reilun kaupan tuotteina on saatavissa esimerkiksi kahvia, teetä, sokeria, hunajaa, suklaata, tuoremehuja, kukkia ja jalkapalloja. Reilun kaupan seurakunnan kriteereihin kuuluu käyttää Reilun kaupan kahvia ja teetä kaikissa tilaisuuksissaan ja säännöllisesti muita tuotteita. Viitasaaren seurakunta käyttää mahdollisuuksien mukaan ruusuja ja neilikoita.

Kriteereihin on kirjattu myös osallistua omalla tempauksellaan tai tapahtumalla kerran vuodessa järjestettävään Reilun kaupan viikkoon. Seurakunta myös tiedottaa seurakuntalaisille Reilusta kaupasta ja ottaa sen huomioon työmuodoissaan. Arvonimi myönnetään neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Viitasaaren kaupunki haki ja pääsi Reilun kaupan kaupungiksi loppuvuoden 2014 aikana. Myös monet paikkakunnan yritykset ovat mukana toiminnassa Reilun kaupan hyväksi.

Valtuusto siirtyi jo reiluun kahviin

Kirkkovaltuusto pääsi nauttimaan "reilusta" kahvista kokouksensa aluksi 23.10. 2014. Kokouslistalla oli valtuustolle tiedoksi neuvoston päätös hakea Reilun kaupan seurakunnaksi. Kokouksessa valtuutettuja kiinnosti muuanmuassa Reilun kahvin hinta, joskaan kukaan ei vastustanut päätöstä. Päinvastoin sitä pidettiin hyvänä.

- Reilun kaupan kahvia on useita erilaisia ja niiden hinta vaihtelee, mutta ainakin jossakin kahvissa on tukkuhinnan ero pieni. Kalliimpaahan se toki on kuin epäreilu kahvi, kirkkoherra Antti Hiltunen hymyilytti kuulijoita.

(24.10.2014, päivitetty 23.2.2015 ja 17.2.2016)