Kaste

Lapsen ottaminen Jumalan ja seurakunnan yhteyteen

Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen. Kastetoimitusta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen yllä piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Valtaosa suomalaisista kastetaan pieninä sylilapsina. Näin noudatetaan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä, jossa pidetään tärkeänä ihmisen pääsemistä osalliseksi jo pienestä pitäen kasteen välittämistä hyvistä lahjoista ja Jumalan siunauksesta.

Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteen merkityksestä, käytännön järjestelyistä sekä lapsen nimestä. Kastettavalla tulee olla vähintään yksi kummi, joka on konfirmoitu evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Tämän lisäksi kummina voi olla henkilö, joka kuuluu muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan.

Kaste voidaan toimittaa kirkossa, kotona tai jossakin muussa paikassa harkintanne mukaan. Kaste voi myös olla osa sunnuntain jumalanpalvelusta.

Kastetilaisuuden ajankohdasta ja sisällöstä voitte keskustella papin kanssa joko seurakuntatoimistossa tai puhelimitse. Jos niin haluatte, pappi käy neuvottelemassa kotonanne ennen kastetilaisuutta.

Nimi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä. Useimmiten lapsi kastetaan ennen sitä, mutta kastaa voi toki myöhemminkin.

Kastenukke kirkkoveneeseen: Viitasaaren erikoisuus

Viitasaaren seurakunnassa jokainen kastettava saa kastenuken, joka on viitasaarelaisten vapaaehtoisten käsityönä tekemä yksilöllinen nukke. Nuket tehdään yleensä virkaten ja kastettavan lähimmät voivat valita nukkejoukosta kaikkein sopivimman.

Vuoden aikana kastettujen kastenuket jätetään aluksi kirkkoon, jossa on tarkoitusta varten pieni ja kaunis puuvene. Nukke laitetaan "kirkkoveneeseen" silloin, kun kirkossa ilmoitetaan hänen kastamisestaan seurakunnan jäseneksi. Tammikuussa on kasteen sunnuntai, jolloin edellisvuoden aikana kastetut saavat nuket itselleen.

Kastevene otettiin käyttöön vuonna 2013. Kastenukkeja tarvitaan jatkuvasti. Innokkaat käsitöiden harrastajat ovatkin tervetulleita tekemään niitä. Virkkausohje avautuu tästä tai sen voi noutaa tulostettuna kirkkoherranvirastosta. Virastolla on nähtävillä myös malleja valmiista nukeista. Nukkien ei ole tarkoitus olla samannäköisiä, vaan omaa luovuutta saa vapaasti käyttää.

Kastenuket kerätään kirkkoveneeseen ja jaetaan kasteen sunnuntaina tammikuussa omistajilleen.

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsen sukunimen valinta (uusi sukunimilaki 1.1.2019)