Viitasaaren hautausmaa

Vanha Kirkkosaari

Viitasaaren hautausmaa

Vanha Kirkkosaari, 44500 Viitasaari

Viitasaaren vanhin hautausmaa perustettiin 1590-luvulla Viitasaareen. Saarta kutsutaan myös Vanhaksi Kirkkosaareksi. Tässä saaressa ovat sijainneet Viitasaaren seurakunnan kolme ensimmäistä kirkkoa, jotka valmistuivat vuosina 1595, 1653 ja 1777. Kolmas kirkko purettiin ja rakennettiin uudelleen Haapasaaren 1877-1878, jossa se palvelee seurakunnan kirkkona tänäkin päivänä. Hautausmaan ainoa jäljellä oleva rakennus on sinne 1950-luvulla Haapasaaren hautausmaalta siirretty hirsinen ruumishuone. Myös vanhan viinikellarin rauniot ovat jäljellä hautausmaa-alueella.

Sijaintinsa vuoksi Vanhan Kirkkosaaren hautausmaalle on hautauksia enää hyvin harvoin, nämä yleensä vanhoihin sukuhautoihin. Hautausmaata ei ole nurmetettu vaan se on luonnonheinällä sekä varvikolla.

Kesäisin saareen pääsee seurakunnan veneillä, avaimen veneeseen saa R-Kioskilta. Lainattavat veneet sijaitsevat Kirkkotien alkupäässä, kääntösillan vieressä seurakunnan laiturissa.

Hautausmaa-alueella ei ole talvikunnossapitoa.