Kirkon muutostyöt selvittää ARK-Kantonen Oy

Kirkkotupa-hanke eli uudisrakennuksen teko kirkon läheisyyteen on laitettu hyllylle, kunnes on tehty selvitys kirkon mahdollisista muutostöistä ja nykyisen sosiaalitilan ja wc-rakennuksen sekä ruumishuoneen peruskorjaamisesta. Kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan torstaina 11.8. antaa selvitystyön ARK-Kantonen Oy:lle.

ARK-Kantonen on ollut suunnittelemassa mm. Korpilahden, Muuramen ja Uuraisten kirkkojen korjauksia. Yhtiön edustajien mukaan Viitasaaren kirkossa tulisi tehdä perusteellinen nykytilanteen selvitys ja kuntokartoitus.

Kirkkoneuvosto totesi keskustelussaan, että kirkko on seurakunnan rakennuksista tärkein. Siitä halutaan pitää erityisesti huolta. Kirkosta ei ole tarkkaan koottuna rakennus- ja korjaushistoriaa. Nyt tehtävät selvitykset koskevat myös muita kirkonmäen rakennuksia.

Päätöksen mukaan ARK-Kantonen tekee nykytilanteen dokumentoinnin, rakennushistoriallisen selvityksen ja tarveselvityksen ja hankesuunnittelun. Yhtiö on arvioinut työhön meneväksi noin 320 työtuntia, minkä arvo on noin 24 600 euroa. Tarkemittauksen tekemiseen pyydetään Ramboll Oy:tä. Suunnittelukustannuksiin seurakunta käyttää tänä vuonna Kirkkotupa-hankkeeseen varattua rahaa.

2016-08-17 15:46:41.0