Routa kaatoi hautakiviä

Seurakunnan hautausmailla on nyt kumolleen kaatuneita hautakiviä. Syynä ei ole ilkivalta, vaan maaperän routa. Kun aluskivi nousee vinoon roudan voimasta, kaatuu päällä oleva korkeampi kivi yllättävän herkästi.

Hautamuistomerkit ovat haudanhaltijan eli omaisten omaisuutta. Siksi myös kiven nostaminen tai oikaisu on heidän vastuullaan. Seurakunta ei voi ilman lupaa kiviin koskea, elleivät esimerkiksi kallistumat aiheuta vaaraa haudoilla liikkujille.

Kaatuneet kivet voi nostaa ja vinoon painuneet oikaista joko omaiset itse tai antaa siitä toimeksiannon seurakuntaan. Asiasta kannattaa olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon, p. 014 333 4900 (ma-pe 9-13). Veloitus oikaisutyöstä on 50 euroa.

Oikaistaessa pohjakiven alla oleva murske tasataan ja sitä lisätään tarvittaessa. Ilman veloitusta tätä työtä ei voida tehdä, vaikka omainen olisi itsekin mukana.

Omaiset voivat halutessaan käyttää oikaisu- tai nostotyöhön myös asian osaavaa ulkopuolista palveluntarjoajaa. Jos kiveä nostaessa kivi karkaa käsistä ja naapurikivi vaurioituu, vahingosta vastaa kiven oikaisija. Vahingosta tulee ilmoittaa seurakuntaan.

Seurakunnan työnä oikaisut tehdään vasta myöhemmin keväällä tai alkukesällä, kun routa on sulanut. Muuten työ voidaan joutua tekemään uudestaan.

Hautausmaiden hoitoon ovat ilahduttavasti osallistuneet vapaaehtoiset, mistä kiitos heille. Tänä keväänä hautausmaiden siivoustalkoot pidetään ma-ke 8.-10.5. klo 8-15 molemmilla hautausmailla. Osallistujille on ruokailu järjestetty. Olet lämpimästi tervetullut mukaan sinulle sopivaksi ajaksi.

PK, TS

Lue myös Eilen, tänään, ikuisesti –palstalta hautojen kesäkuntoon laittamisesta ja kesäaikaisesta hoidosta.

Haudanhoitosopimushinnaston löydät tästä:

2017-05-04 15:30:37.0