Ruuskan Seijasta uusi seurakuntamestari

Seija Ruuska voidaan vapaa-ajalla bongata pyöräilemästä. Kuva on Suomi 100 -pyöräilytapahtumasta Kannonkosken ja Kivijärven rajalta kesäpäivänseisauksen iltana keskiviikkona 21.6.

Seija Ruuska on valittu uudeksi seurakuntamestariksi. Hän on monelle tuttu ennestään tehtyään suntion sijaisuuksia jo aiemminkin.

Seija Ruuska on syntyperäinen viitasaarelainen, Kymönkoskelta kotoisin.

- Sanon aina että olen sekatyöläinen. Ennen se tarkoitti kouluttamatonta ihmistä, jolla ei ollut ammattinimikettä. Nykysin se on minusta koulutettu, mutta moniammattilainen. Eli osaa vähän ja vaikka mistä alasta. Tällaisena itseäni pidän, Ruuska kertoo.

- Olen opiskellut kaksi laaja-alaista ammatti tutkintoa ja erikoisammattitutkinnon työn ohessa: laitoshuoltajan ammattitutkinnon vuonna 2005, suntion ammattitutkinnon 2008 ja siivoustyönohjaajan erikoisammattitutkinnon 2011. Lisäksi on kertynyt lyhyempiä koulutuksia.

- Vapaa-ajalla minut voi bongata pyöräilemässä Viipyy-paita päällä, reserviläisten parissa, kuntosalilla tai Annen jumpassa. Joskus kamerakin kulkee mukanani. Lisäksi tykkään kokeilla kaikenlaista satunnaisesti.

Iso perhe ja yrittäjähistoriaa

- Minulla on myös iso perhe: mies ja neljä lasta, vävy ja ehdokkaita. Nuorin lapsista pääsi juuri peruskoulusta.

Seija Ruuskalla on takana on lähes 30 vuotta yrittäjäelämää siivous- ja kiinteistönhoitoalalla yrittäjän puolisona.

- Eli pitkästi on tullut pätkätöitä käytännössä. Sopimukset ovat usein määräaikaisia tai ne muutoin kilpailutetaan vuoden tai muutaman vuoden välein. Halvin voittaa.

- Olen myös tehnyt melkoisen määrän pelkkiä tuurauksia eri organisaatioihin.  Siivousala on sellainen, että kun tarvitaan säästöjä, vaihdetaan ensin wc-paperi halvempaan ja sen jälkeen kilpailutetaan siivous, kiinteistönhoito ja muut aputoiminnot.

- Vakituinen työ on tuon vastakohta monessa mielessä, vaikkakin mikään ei ole tänä päivänä niin pysyvää kuin jatkuva muutos missään työssä. Uskon silti, että meitä käytännöntyön tekijöitäkin tarvitaan myös jatkossa. Työnkuvat voivat tosin muuttua, Ruuska pohtii.

Tunteiden koko kirjo

- Minulla oli sellainen onni, että sain tehdä tätä työtä jo ennen kuin minut valittiin vakipaikalle.

- Olen tykännyt suntion työstä. Se on monipuolista ja vaihtelevaa. Siinä on ihmisten tunteiden koko kirjo ja sekaan vielä käytännön työtehtävät - se voi olla se cocktail, mistä työpäivä koostuu.

Vuodenaikojen vaihtelu näkyy ja tuntuu myös suntion työssä. Kahta samanlaista päivää ei vielä ole Seija Ruuskan työssä ollut.

- Seurakuntalaiset, vapaaehtoset ja henkilökunta ovat tulleet tutuiksi ja heidän kanssaan ja keskellä on ollut ilo tehdä työtä.  Kyllä tämä tuntuu ihan minulle sopivalle työlle kaikin puolin. Kiitollisella mielellä otan tämän työn vastaan, Seija Ruuska sanoo hymyillen.

Tallenna

2017-06-22 14:29:01.0