Kirkkovaltuusto syventyi metsään, rahaan ja toimintaan

Viitasaaren seurakunta on teettänyt uuden metsätaloussuunnitelman seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi Mhy Keski-Suomella. Valtuustolle esiteltiin kokouksessa torstaina 7.9. suunnitelma, jonka valtuusto hyväksyi. Seurakunnalla on mittava metsävarallisuus, joka vaatii ammattimaista hoitoa pysyäkseen tuottavana. Ammattitaitoa tarvitaan myös myyntiin, jotta kaupat ovat oikein suunniteltuja, kilpailutettuja ja oikea-aikaisia. Suunnitelman mukaan kantorahatuloja on tulossa hintatasosta riippuen kymmenvuotiskaudella noin 1,6 miljoonaa euroa ja arvioidut metsänhoitotyöt maksavat noin 429 000 euroa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös puolivuotiskatsauksen seurakunnan toiminnasta ja taloudesta. Talouden osalta verotuloissa seurakunta on budjetissaan, joskin tuloverojen määrä on pienempi kuin viime vuonna samaan aikaan. Toiminnassa on tälle vuodelle kolme keskeistä aihetta: kylätoiminnan vahvistaminen, Suomi 100 –juhlavuosi ja Reformaatio 500 –merkkivuosi. Vs. kirkkoherra Sami Siltanen oli koonnut yhteenvedon siitä, mitä tähän asti on toteutettu. Näkyviä ovat olleet esimerkiksi pappien toteuttamat ”Lutherin ja Agricolan” vierailut kouluissa ja tapahtumissa. Helatorstain juhla kirkonmäellä oli myös merkittävä tapahtuma. Sata kirkkokyytiä –haaste on menossa, johon valtuusto toivoi saatavan hyvän loppukirin. Haasteessa on tarkoituksena tarjota kyyti kirkkoon sellaiselle, joka kyytiä tarvitsee. Kyydit merkitään ylös kirkon takaosassa olevaan listaan.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen, että tuloveroprosentti pidetään ennallaan 1,6 prosentissa myös ensi vuonna. Näin silti, vaikka jäsenmäärä ja jäsenmaksutulot ovat laskussa. Pieni nosto ei sanottavasti korjaisi tulorahoitusta.

Kirkkovaltuusto päätti myös kaksi lisätalousarvioasiaa. Toinen oli 8500 euron lisärahaa traktorin hankintaan ja toinen 5100 euron määrärahan asunto-osakkeen pintaremontin tekoon.

Valtuuston listalla oli myös vuokrasopimuksen päivittäminen. Seurakunta on jo ennenkin vuokrannut kaupungille linja-autoaseman piha-aluetta, mutta nyt vuokrasopimusta hieman tarkennettiin. Kun aiemmin vuokrasopimus oli 14.3.2022 asti, nyt se muutettiin jatkumaan noin vuodella 21.2.2023 asti. Näin päivät menevät yksiin sen kanssa, miten kaupunki on vuokrannut edelleen aluetta. Alkuperäinen vuokrasopimus on tehty vuonna 1973.

Kirkkovaltuutettu Tuulikki Hämäläinen ehdotti valtuustolle, että talvelle ei kirkkoa lämmitettäisi kovalla kelillä jumalanpalveluksia varten, koska 30 asteen pakkasella ei kirkkoa kuitenkaan saada 10 astetta lämpimämmäksi. Puheenjohtaja Maria Kaisa Aula totesi, että asiasta voidaan pyytää kiinteistötoimenjohtajan arvio ja neuvosto voi ottaa asian hoitoonsa. Aulan mukaan samalla voidaan tarkastella Hiekan kappelin talvikäyttöä. Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi kommentoi, että tilastoissa näkyy, miten viime vuonna lämmityskulut nousivat hurjasti, joten pakkanen vaikuttaa paljon kaukolämmityslaskuun.

Kirkkovaltuuston kokouspöytäkirja tulee nähtäväksi kotisivulle tarkastamisen jälkeen. Löydät pöytäkirjat täältä.

2017-09-11 07:36:01.0