Piispa Simo Peura luennoi Viitasaarella

Tasaus-keräys, Naisten päivä, Park 7 ja Juhani osa vilkasta tapahtumasyksyä.

Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura vierailee Viitasaarella ja pitää yleisöluennon tiistai-iltana 24.10. valtuustosalissa alkaen klo 18. Luento on osa kaupungin Suomi 100 –luentosarjaa. Luentoa ovat tervetulleet kuuntelemaan kaikki kiinnostuneet.

Piispan luento keskittyy erityisesti nyt vietettävään reformaation 500-vuotisjuhlavuoteen ja sen seurauksiin Suomessa. Luennon otsikkona on "Suomi 100 – Reformaatio 500 vuotta”.

Ennen luentoa Torinrannassa pidetään ekumeeninen rukoushetki Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivän merkeissä. Myös piispa osallistuu ekumeeniseen rukoushetkeen. Yleisö on tähänkin lämpimästi tervetullut, mukaan toivotaan otettaviksi kynttilöitä ja kynttilälyhtyjä. Rukoushetken lopuksi Torinrannassa on kahvit.

Tasaus-keräyksellä huomio lapsiin ja naisiin

Suomen Lähetysseuran perinteinen Tasaus-keräys kiinnittää tänä vuonna huomion naisiin ja lapsiin, jotka ovat usein konfliktien suurimpia kärsijöitä. Heihin kohdistuu erityistä uhkaa kuten seksuaalista väkivaltaa. Silti naiset pääsevät vain harvoin osallistumaan rauhanrakennukseen ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Keräyksen nimenä on ”Ääni ilman oikeutta”. Suomen evankelisluterilaisen kirkon kansainvälinen toimijana Lähetysseura tukee naisten koulutusta, verkostoitumista ja taloudellista itsenäisyyttä.

Viitasaarella keräys toteutetaan perjantaina ja lauantaina 13.-14.10. keskustan alueella. Viralliset kerääjät tunnistat Tasaus-keräyksen keräysliiveistä ja keräysluvilla varustetuista keräyslippaista.

Park 7 ja Juhani Tikkanen Areenalla

Suosittu ja kansainvälisiäkin konserttivierailuja tehnyt Park 7 -yhtye ja trubatuuri Juhani Tikkanen esiintyvät Viitasaaren Areenassa torstai-iltana 26.10. Seurakunta toteuttaa iltaa nuorten illan merkeissä.

Seurakunta toivoo konserttiin mukaan erityisesti ensi kesän rippikoululaisia. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Park 7 on vuonna 2008 perustettu kristillinen pop punk –bändi, joka keikkailee ahkerasti ympäri Suomen ja on julkaissut useita levyjä. Viitasaarella bändi nähtiin pari vuotta sitten.

Juhani Tikkasen esikoisalbumi mä lähtisin julkaistiin viime vuonna Maata Näkyvissä -festareilla. Juhani-nimellä esiintyvä laulaja ja lauluntekijä sai kristillistä musiikkia seuraavan LupausNetin Vuoden lupaus 2016 –tunnustuksen.

Naisten päivä myötätunnon teemalla

Naisten päivä pidetään lauantaina 28.10. aiheena myötätunto.  Puhujana on pastori, työnohjaaja Mira Kariluoto, joka puhuu lounasta ennen ja sen jälkeen otsikoilla ”Syvempään itsetuntemukseen” ja ”Empatiaa ja jämäkkyyttä”.

Tilaisuus on naisten yhteinen kohtaamispäivä, jonka järjestävät yhdessä Viitasaaren Vapaaseurakunta, evankelisluterilainen seurakunta ja helluntaiseurakunta. ”Naiset myötätunnon lähteellä” –tilaisuudessa Vapaaseurakunnan tiloissa musiikista vastaavat Marjo Roivas ja Kaisamari Hiltunen.

Tilaisuuden juontaa Leena Ruuska. Koko päivän kestävä tilaisuus on järjestetty useita kertoja ennenkin ja se on vakiinnuttanut paikkansa keskustelun ja rukouksen tilaisuutena. Naisten päivään ei ole pääsymaksua, lounaasta on vapaaehtoinen maksu.

Tue Oct 10 21:50:29 EEST 2017