Kirkon rakenteet vaativat tuentaa

Viitasaaren kirkon rakenteita on tutkittu, koska on selvitetty mahdollisuutta rakentaa sisävessoja ja pieni keittiö kirkkorakennukseen. Tutkinta tuotti  yllätyksen, sillä siinä paljastui kirkon seinien alkaneen pikkuhiljaa kaatua ulospäin. Tilanne ei aiheuta välitöntä vaaraa eikä vaadi esimerkiksi rakennuksen käyttökieltoa, mutta rakenteet on tuettava mahdollisimman nopeasti. Tuennalla verkkainen liike pysäytetään.

Tuenta tehdään vähintään neljällä vetotangolla todennäköisesti jo marraskuun alussa. Tuennan asentaminen vienee vain 4-5 päivää, joksi ajaksi kirkkosaliin täytyy pystyttää tellingit. Asentamisen jälkeen tellingit puretaan pois ja kirkkoa voi käyttää normaalisti sekä ennen että jälkeen asennustöiden. Jatkoa varten tarvitaan lisäselvityksiä.

Rakenteiden vähittäinen liike on tapahtunut vuosikymmenten aikana. Siirtymä on niin pieni, ettei sitä silmin voi ulkopäin kirkosta huomata. Sisällä kirkossa liike näkyy nurkkien paneelien saumojen pienenä aukeamisena. Kirkon seinät ovat ylälaidan kohdalta taipuneet ulospäin noin 20 cm. Samalla kupoli on laskeutunut noin 30 cm.

Taustalla on vähäisenä vuoden 1925 ja suurempana 1990-luvun alun remontti, jossa kirkosta löytynyt lattiasieni poistettiin. Lattiasienen häätämiseksi oli poistettu alimpia hirsiä ja katkaistu alhaalta ylös oleva hirsiseinää tukeva pystypilari eli följäri, joka tukee seiniä ja samalla koko rakennusta. Nyt tilanteen korjaaminen vaatii ainakin rakennuksen ns. kengittämisen ja följärin korjaamisen tai korvaamisen. Remontin suuruudesta tai hinnasta ei ole vielä arviota, mutta kyseessä on suuri työ.

Viranomaistahot ovat tutustuneet tilanteeseen ja antaneet luvan käyttää tilaa edelleen kokoontumistarkoituksessa. Välitöntä vaaraa ei ole. Hirsirakennuksen romahtamista hetkessä ei tarvitse pelätä. Kirkon sisälle on jo asennettu pienet mittauspisteet, joiden avulla pystytään seuraamaan tilannetta.

Vastaavia tukitankoja on joissakin muissakin kirkoissa. Valkoiseksi maalatut tukitangot voivat tiettävästi olla jopa vain 16 mm halkaisijaltaan ja siksi melko huomaamattomat.

Lisää tietoa saadaan lokakuun lopulla, kun tilannetta on ehditty tutkia lisää.

2017-10-12 08:57:33.0