Pyhätyö on somen valloittava haastekampanja, alkaa adventtina

Sami Siltanen.

Viitasaaren seurakunta aloittaa haastekampanjan, joka kulkee nimellä Pyhätyö. Haaste julkaistaan sunnuntaisin, siitä nimi. Mutta mistä oikein on kyse, kampanjan kehittäjä vs. kirkkoherra Sami Siltanen?

- Seurakuntalaiset saavat kerran viikossa, sunnuntaina, ajankohtaan liittyvän haasteen. Haaste pyrkii tuomaan kunkin sunnuntain messun sanoman konkreettiseksi ja antamaan virikkeitä arkiseen kristityn elämään. Kyllä sitäkin toivotaan, että haaste aktivoisi niitäkin seurakuntalaisia, joita muuten tavoitetaan huonosti.

- Haaste julkaistaan sunnuntaina klo 12 seurakunnan Facebook- ja Instagram-sivuilla eli sosiaalisessa mediassa asiatunnisteella #pyhätyö52. Ihmisiä kehotetaan jakamaan kuvia ja tarinoita haasteiden toteuttamisesta.

Noin kerran kuussa on tarkoitus julkaista juttu tai video seurakunnan kotisivulla, jossa esitellään haasteiden toteutumista.

- Pyhätyö-projekti kestää kirkkovuoden eli ensimmäisestä adventista seuraavan vuoden ensimmäiseen adventtiin. Haasteita tulee siis 52, kun viikkojakin on 52. Jos seurakuntalaisista aktivoituu viikossa yksi prosentti, tuloksena on yhteensä noin 50 tempausta, Siltanen laskeskelee.

Helppo ja nopea haaste

Haasteet ovat yhden tai kahden lauseen mittaisia ja konkreettisia. Haasteina voi olla esimerkiksi 20 roskan kerääminen, leivän tarjoaminen tutulle tai kulkeminen toisen kanssa 1-2 kilometrin matka eli virstan mitta.

- Hyvä haaste on sellainen, minkä lähes kuka tahansa voi toteuttaa ilmaiseksi tai korkeintaan pienellä hinnalla. Haasteesta jää toivottavasti näkyvä tai tuntuva merkki. Lopputuloksesta voi ottaa kuvan ja jakaa halutessaan sosiaaliseen mediaan eli someen.

Mistä idea syntyi, Sami Siltanen?

- Ajatus nousi parin vuoden takaisesta ”laita hyvä kiertämään” –haasteesta. Toinen inspiraation lähde on ollut Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin Docventures-ohjelma, joka liittää jokaisen viikon dokumenttiini sosiaalisen median kautta toteutettavan tempauksen.

Millaisia haasteita Viitasaaren seurakunnan #pyhätyö52-kampanja maailmalle heittää, selviää sunnuntai sunnuntailta. Suorimman tiedon ensimmäisestä haasteesta saa kirkossa sunnuntaina.

2017-12-02 18:20:01.0