Valtuusto päätti alijäämäisestä talousarviosta sopuisasti

Kirkkovaltuusto käsitteli vuoden viimeisessä kokouksessaan ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä taloussuunnitelman vuosille 2019 ja 2020. Valtuusto käsitteli asiaa tuttuun tapaansa sopuisasti. Päätökset menivät kirkkoneuvoston esitysten mukaisesti, vaikka seurakunnalla onkin edessään lainanottoa muun muassa kiinteistöjen remontteihin kirkosta alkaen ja työntekijämäärän vähenemistä.

Tilikauden tulos on ensi vuoden talousarviossa miinuksella 78 280 euroa. Vuosikate on 46 248 euroa plussalla, mutta se ei riitä kattamaan suunnitelman mukaisia poistoja, joita on arviolta 124 528 euroa. Toisaalta taseessa on edellisten tilikausien ylijäämää vielä jäljellä 643 323 euroa.

Kirkkovaltuutettu ja neuvoston varapuheenjohtaja Eero Pulkkinen luonnehti, että alijäämäisyyteen on varaa 6-7 vuotta vielä, tosin sitä ennen voi jo tulla kassakriisi. Seurakunnan talouspäällikkö Kirsi Salojärvi oli samoilla linjoilla painottaen, että pian täytyy oikeasti ratkaista, mistä voidaan supistaa, sillä näin ei voi seurakunta elää. Hän mainitsi yhdeksi haasteeksi tyhjät tilat kuten isommat vuokra-asunnot, joille ei juuri ole kysyntää tällä hetkellä.

Pulkkinen kysyi, pohtiiko pian työnsä aloittava kiinteistöstrategiaryhmä myös tonttikiinteistöjä. Hänen mukaansa tulee ratkaistavaksi esimerkiksi Kiinteistöosakeyhtiö Ruustinnan tulevaisuus: Pitääkö seurakunta sen omistuksessaan vai myykö.

Huomiota lapsiin ja nuoriin sekä emäntien määrään

Valtuutettu Mauri Kananen muistutti, että kymmenessä vuodessa ovat veronmaksajat vähentyneet noin tuhannella. Hän oli huolissaan lasten huoltokulujen kasvusta ja piti nykyistä satsausta lapsiin ja nuoriin minimaallisena.

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Maria Kaisa Aula totesi, että lasten ja nuorten tekemisen tarjonnasta iso osa tulee nykyisin seurakunnalta. Hän piti tärkeänä yhdessä tekemistä esimerkiksi 4H:n ja kaupungin kanssa. Tiedottaminen on tärkeää päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Seurakunnan päivitetty henkilöstöstrategia lähtee siitä, että palkkalistoilla oleva väki vähenee, mutta lähinnä vain luonnollisen poistuman kautta. Esimerkiksi emäntien määrän väheneminen eläkkeellä jäämisen myötä tarkoittaa sitä, että seurakunta joutuu päättämään tarjoamansa pitopalvelun määrän. Myös Lummeniemen leirit, joita jo ensi vuonna myydään ulkopaikkakuntalaisille talvella kaksi viikkoa ja kesällä neljä, on järjestetty täysihoidolla. Se vaatii tekijänsä.

Tiernapojat, joulupuuroa ja tekokuusi

Kirkkoneuvosto nautti kokouksensa aluksi perinteisen joulupuuron. Yllätysohjelmana puuron lomassa oli lukiolaisten Tiernapojat-esitys.

Oman huomionsa sai myös seurakuntasalin tekokuusi, joka yltää lähes kattoon asti. Seurakunta on hankkinut sen siksi, koska joulun seutuun salissa on paljon erilaisia tilaisuuksia. Aito metsäkuusi aiheuttaa joillekin oireita, miltä vältytään muovikuusella.

Lue tarkemmin talousarviosta ym. päätösasioista kirkkoneuvoston esityksestä tehdystä uutisesta.

2017-12-19 20:08:29.0