Liisa Ruusukallio aloitti kesäteologina

Liisa Ruusukallio tuli iloisin mielin Viitasaarelle kesäksi.

Viitasaaren seurakunta on saanut kesäteologin Joensuusta, opintojensa loppuvaiheessa olevan Liisa Ruusukallion, 25. Hän aloitti Viitasaarella keskiviikkona 30. toukokuuta ja odottaa innolla paikallisten ihmisten kohtaamista ja työtehtäviä.

- Olen Tampereelta kotoisin. Aloitin  opiskelut Helsingissä ja vietin siellä kaksi vuotta. Sen jälkeen olen opiskellut Joensuussa kolme vuotta. Gradu valmistui tänä keväänä, ja enää opintoja on suunnilleen vuoden verran jäljellä, hän kertoo.

- Viitasaarella en ole ennen edes käynyt, mutta ekat fiilikset ovat hyvät. En tiedä, paljonko niihin vaikuttaa huikeat kelit. Paikkakunta on todella kaunis.

- Olen seilannut eri seurakunnissa ympäri Suomea kesätöissä: Imatralla, Kangasalalla, Seinäjoen Nurmossa ja yhden kesän olin Lähetysseuralla järjestötehtävissä Orivedellä Päiväkummussa. Olen halunnut nähdä Suomea eri puolilta.

Liisa Ruusukallion työtehtäviin Viitasaarella kuuluvat muun muassa molemmat rippileirit ja päiväripari, kesäkirkkoja, jumalanpalveluksia, nuorteniltoja ja osallistuminen Wilma-markkinoille.

- En ole aiemmin ollut tämän kokoisessa seurakunnassa, jossa ehdin tutustua koko rippikouluikäiseen ikäluokkaan. Mielenkiintoista!

- Monenlaisia töitä on edessä. Jännittää vähän, mutta teen iloisesti töitä, hän sanoo nauraen. Iloinen olemus saa vähän epäilemään jännittämistä mutta uskomaan täysin myönteiseen työotteeseen.

- Eniten tykkään ehkä sellaisista työtehtävistä, missä ehtii olemaan rauhassa ihmisten kanssa ja juttelemaan, elämästä ja kaikesta.

Musiikki ja urheilu harrastelistalla

Ruusukallion harrastuksiin kuuluu musiikki. Hän soittaa kitaraa ja monta muutakin instrumenttia sekä tykkää laulaa. Myös urheilu on mieleistä.

- Pyöräilen ja uin. Pidän kaikesta, mitä voi tehdä omalla keholla. En ole välineurheilija.

- Minulla ei ole ajokorttia, joten oli iloinen yllätys, että sain seurakunnalta käyttööni polkupyörän.

Ruusukallio saattaa nimenä kuulostaa monesta tutulta. Hänen veljensä on näyttelijänä Ylen Uusi Päivä –sarjassa. Toisaalta myös hänen ukkinsa nimi Väinö Viitasalo herättää varmaan osassa seurakuntalaisia muistikuvia. Viitasalo oli Saarijärvellä kanttorina 1990-luvulle asti.

- Kuulin, että Viitasaaren nimi on ollut aiemmin Viitasalo. Tuntui merkittävältä, että se on sama kuin äidin puolen sukunimi, vaikkei suvun nimi kai olekaan Viitasaaren Viitasalosta peräisin.

Liisa Ruusukallion pesti Viitasaaren kesäteologina kestää heinäkuun loppuun saakka.

2018-06-05 17:13:00.0