Pianisti Anton Mejias konsertoi seurakuntatalolla

Viitasaarella on harvinainen mahdollisuus kuunnella pianisti Anton Mejias-Ojajärven konsertointia sunnuntai-iltana 17.6. Hän pitää silloin konsertin seurakuntasalissa.

Anton Mejias-Ojajärvi on 17-vuotias huippulupaus, joka on soittanut jo yli kymmenen vuotta monipuolisesti pianomusiikkia. Hän aloitti pianonsoiton 5-vuotiaana. Hän on opiskellut mm. Sibelius-Akatemiassa. Ensimmäisen soolokorsertin hän piti jo vuonna 2009 esittäen muunmuassa osia säveltämästään 12 preludin sarjasta.

Vuonna 2016 Anton Mejias sai ensimmäisen palkinnon Suomen Steinway Piano Festivaalissa omassa kategoriassaan, 15-17-vuotiaat, ja hän edusti Suomea ensimmäisen kerran kansainvälisessä Steinway Piano Festivaalissa Hampurissa.

Viime vuonna hän osallistui myös Italian Vercellin kansainväliseen pianokilpailuun. Hän oli viime vuonna myös nuorin osanottaja Århusin kansainvälisessä pianokilpailussa kategoriassaan sekä nuorin välieriin päässyt kilpailija.

Viime vuonna Anton Mejias saavutti Tampereen pianokilpailussa toisen palkinnon ja oli nuorin osanottaja sekä välierässä että finaalissa. Hän soitti finaalissa Tampereen Filharmonian säestyksellä Rahmaninovin kolmannen pianokonserton ollessaan vasta 16-vuotias. Mejias on nuorin suomalainen, joka on esittänyt tämän teoksen orkesterin kanssa. Antonia ovat tukeneet muun muassa Suomen Kulttuurirahasto ja Martin Wegelius -säätiö.

Viitasaaren konsertissa kuullaan mm. Frederic Chopinin, Maurice Ravelin, Sergei Rachmaninovin ja Einojuhani Rautavaaran musiikkia. Nuorella pianistilla on yhteys Viitasaarelle isovanhempien kautta ja seurakuntasalin piano on hänelle ennestään tuttu.

Konserttiin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen ohjelmaraha seurakunnan musiikkityölle.

2018-06-11 17:02:00.0