Ristipistot -palstalla kirjoittajat vaihtuvat.

Palstaa julkaistaan myös paikallislehti Viitasaaren Seudussa.

Ristipistoja

Ristin sanoma

Pääsiäisenä juhlimme elämää Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi. Pääsiäinen on vuoden vanhin ja tärkein kirkollinen juhla.

Minun lapsuudenkodissa pääsiäisen aikaan oli aina tapana kasvattaa rairuohoa joko mämmituokkoseen tai muuhun kippoon. Koristeeksi asettelin askartelemani tipuset ja värjätyt sekä huikean koristeelliset kanamunat. Äiti oli laittanut tuvan pöydälle kukkavaasiin keltaisia narsissin oksia ja siinä oli myös koivun- tai pajunoksia.

Jälkeenpäin miettiessäni nämä kaikki on kristillistä symboliikkaa, jotka muistuttavat tärkeistä asioista. Ilo Jeesuksen ylösnousemiseen ja kuolema on voitettu.

Pääsiäisen aikoina värit ovat iloisen vihreästä keltaiseen. Vihreä luo toivoa, rauhaa ja on kasvun väri.

Kirkon liturginen väri on pääsiäisenä valkoinen. Valkoinen on kirkon juhlaväri, Jeesuksen väri, ilon ja riemun väri. Kiirastorstain katumusta kuvaa violetti. Pitkänperjantain mustaa, kuoleman surun väriä, seuraa ilon, kiitoksen, puhtauden ja riemun väri.

Miten sinä koet ristin sanoman? Voiton, toivon ja elämän merkin kuolemasta?

Risti on kaikkien kristittyjen yhteinen tunnus.

Minun oma henkilökohtainen uskon symboli on ristiriipus. Olen saanut sen lahjaksi hyvin läheiseltä. Kannan ristiä kunnioituksella ja se on rakkauden sekä myös voiton merkki.

Jeesus voitti kuoleman meidän syntisten vuoksi ja nousi kuolleista.

Minna Hänninen, kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsen

Aiemmin julkaistuja Ristipistoja