Haudan hoidon voi halutessa jättää seurakunnan tehtäväksi solmimalla seurakunnan kanssa haudan hoitosopimuksen. Sopimus on mahdollista tehdä joko vuodeksi tai viideksi vuodeksi kerrallaan. Voimassa olleen sopimuksen umpeuduttua seurakunta lähettää haudan hoidosta jatkotarjouksen automaattisesti keväisin maalis-huhtikuussa, näin sopimuksen jatkumisesta ei tarvitse itse huolehtia.

Seurakunnalta voi tilata haudalle pelkän kukkien hoidon, jolloin tilaaja itse hankkii ja istuttaa kukat. Hoidon hinta määräytyy haudan koon mukaan. Sopimukseen voi sisällyttää myös valikoimassa olevia kukkia, jolloin kukat hankitaan ja istutetaan seurakunnan toimesta. Lisäksi seurakunnalta on mahdollista tilata syysistutuksia ja kynttilöiden vientiä pyhäinpäivänä ja jouluna.

Haudanhoitopalveluun sisältyvät kasvualustan peruskunnostus sekä lannoitus, kukkien kastelu ja lannoitus, kasvitautien ja tuhoeläinten torjunta, vanhojen kukintojen nyppiminen, kukkien tukeminen tarvittaessa, kasvualustojen kitkeminen sekä muut vastaavat kukkien hyvinvointia edistävät toimenpiteet. Kaikki haudalla olevat kukat hoidetaan, olivatpa ne omaisten tai seurakunnan istuttamia. Myös vanhojen leikkokukkien poistaminen kuuluu hoitosopimukseen. Hoitosopimukseen kuuluvat myös kukka-alueen ja muistomerkin ympärysten siistiminen. Sopimus ei sisällä hautakiven pesua tai oikaisua.

Hoitosopimushaudat siivotaan ja kukka-alustat kunnostetaan toukokuussa, kukat istutetaan kesäkuun alkupuolella, yleensä 10. päivän tienoilla hallanvaaraan väistyttyä. Haudalla olevia kukkia hoidetaan kesäkuun 1. päivästä alkaen elokuun loppuun asti. Hoitokauden päättyessä kukat poistetaan haudalta, huonot kukat heti elokuun lopussa, kukkivat, kasvussa olevat kukat myöhemmin syksyllä. Tilatut havutukset ja kanervien istutukset tehdään yleensä syyskuun loppupuolella.

Uusia haudanhoitosopimuksia tehdään 16.4. saakka.  Hoitotarjouksen voi tilata seurakuntatoimistosta puh. 014 333 4920 (ma, ke ja to klo 9 - 13), sähköpostitse viitasaaren.seurakunta@evl.fi tai sähköisellä tilauslomakkeella. Hoitosopimuksen tilauksen jälkeen, lähetämme haudanhoidosta tarjouslaskun. Hoitosopimus astuu voimaan, kun maksu on saapunut seurakuntaan. Myös vanhoihin haudanhoitosopimuksiin tehtävät muutokset pyydämme ilmoittamaan 16.4. mennessä.

Esimerkkikuvat seurakunnan kautta tilattavista kesäkukista näet täältä.

Haudanhoidon hinnaston ja muut sopimusehdot löytyvät täältä.

Punaisia hautabegonioita hautakiven edessä. Kukkien vieressä vihreä haudanhoitomerkki.
"Hoitotikku", esim. vihreä tai keltainen muovikolmio kertoo haudan olevan seurakunnan hoidossa.

Toimistosihteeri

Seurakuntatoimisto, avoinna ma, ke ja to klo 9-13. Tila- ja toimitusvaraukset, hautausasiat, haudanhoitosopimukset.