PMV-vaalitilaisuudessa ehdokkaille soveltuvuustestit

Seurakunta järjesti kaikille ehdokkaille avoimen vaalitilaisuuden sunnuntaina 4.11. Tilaisuuden nimenä oli PMV eli Paikkakunnan Merkittävin Vaalitilaisuus.

Perinteisen vaalipaneelin sijaan ehdokkaille esitettiin väittämiä, pidettiin tietokilpailu ja järjestettiin ryhmätyötaitoja käytännön tasolla testaavat "soveltuvuustestit". Yleisöä oli runsaat 80 henkilöä ja he saivat ehdokkaiden mielipiteitä selville esimerkiksi väittämistä, joihin ehdokkaat vastasivat nostamalla ylös sopivan lapun: JAA, EI, EOS (en osaa sanoa) ja EVVK (ei voisi vähempää kiinnostaa). EVVK-lapuille ei kukaan löytänyt käyttöä.

Aivan aluksi ehdokkaat esittäytyivät minuutin mittaisissa esittelypuheissa. Myös yleisöllä oli mahdollisuus osoittaa ehdokkaille kysymyksiä.

Viitasaaren 32 ehdokkaasta paikalle oli saapunut 22: Maria Kaisa Aula, Tuulikki Hämäläinen, Pertti Jämsén, Kari Keurulainen, Päivi Koivisto, Eeva Koivumäki, Arja Koskenkorva, Raija Kuronen, Eija Körkkö-Närhi, Sisko Linna, Keijo Moilanen, Alli Paananen, Mervi Paananen, Arvo Pietiläinen, Eero Pulkkinen, Seija Puttonen, Pirjo Pöntiö, Sari Raitio, Vieno Rossi, Marjatta Ruuska, Taina Salmela ja Tuija Siltanen.

Aivan kaikki paikalla olleet ehdokkaat eivät ehtineet olemaan loppuun asti, joten heitä ei näy alla olevissa ryhmätyökuvissa.

Väitteeseen "Seurakunnan tapahtumissa kuuluu aina tarjota kahvia." ehdokkaat vastasivat näin.

Ryhmätöiden aiheet:

- Kirkkoherra myöhästyy tilaisuudesta, joten alkuhartaus pitää muiden toteuttaa. Ryhmässä olivat Eeva Koivumäki, Raija Kuronen, Päivi Koivisto ja Pirjo Pöntiö.

- Seurakunnan resurssien kohdentaminen. Leivät ja kalat kuvastivat käytettävissä olevia varoja, muutama muikku oli myös otettavaksi lainaksi. Ryhmässä olivat Marjatta Ruuska, Maria Kaisa Aula, Seija Puttonen, Sari Raitio ja Keijo Moilanen.

- Kastepöydän kattaminen. Sisältyi myös vauvan pukeminen ja hänelle nimen valitseminen. Ryhmässä olivat Sisko Linna, Eero Pulkkinen, Tuija Siltanen ja Pertti Jämsén.

- Rakentakaa palikoista oma kirkko ja nimetkää rakennuspalikat. Ryhmässä olivat Arja Koskenkorva, Taina Salmela, Mervi Paananen, Arvo Pietiläinen ja Kari Keurulainen.

- Kirkonmäki kaipaa enemmin tai myöhemmin remonttia. Suunnitelkaa kirkon väritys ja/tai piirtäkää Kirkonmäelle halutessanne uudisrakennus tai uusi muistomerkki. Ryhmässä olivat Alli Paananen, Eija Körkkö-Närhi ja Tuulikki Hämäläinen.

Äänestysvastaukset väitteeseen "Seurakunnan pitäisi lopettaa Vanhan kirkkosaaren metsätaloudellinen hyödyntäminen ja jättää se luonnontilaan." olivat myös EI-vastauksia (jälkimmäinen ryhmäkuva).