Keskusrekisterihanke etenee - kirkkoherranvirastosta seurakuntatoimisto?

Kirkkovaltuusto saa pian eteensä kirkkoneuvoston esityksen seurakunnan liittymisestä Lapuan hiippakunnan alueelliseen keskusrekisteriin ensi vuoden alussa. Taustalla on kirkkohallituksen täysistunnon linjaus marraskuussa 2015 siitä, että kirkonkirjojen pito toteutetaan jatkossa alueellisissa keskusrekistereissä.

Muutos tarkoittaa sitä, että yksittäisissä seurakunnissa ei enää vuoden 2021 jälkeen hoideta lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä. Ne keskitetään alueellisiin keskusrekistereihin.

Lapuan hiippakunnassa keskusrekisterin isäntäseurakuntana on Jyväskylän seurakunta. Toimipisteet avataan myös Seinäjoelle ja Vaasaan. Pienemmätkin toimipaikat ovat alussa mahdollisia. Työvoimatarpeeksi on arvioitu yksi henkilötyövuosi 20 000 jäsentä kohti.

Kirkkoherranvirastosta seurakuntatoimistoksi?

Kirkkoherra Antti Hiltunen pohtii, onko muutoksen myötä Viitasaarella enää syytä kutsua kirkkoherranvirastoa kirkkoherranvirastoksi vai onko pikemminkin kyseessä seurakuntatoimisto.

- Totta kai palvelupiste säilyy, neuvomme ja ohjaamme, mutta esimerkiksi sukuselvityksistä tehdään tilaus keskusrekisteriin.

- Kirkonkirjojen säilyttäminen ei ole enää meidän tehtävämme eikä seurakunnalla ole enää digitaalisiin tietokantoihin samoja käyttöoikeuksia kuin nyt, Hiltunen sanoo.

Yksi työpaikka todennäköisesti vähenee

Muutos todennäköisesti tarkoittaa yhden työpaikan siirtymistä seurakunnalta keskusrekisteriin, palkanmaksaja muuttuu. Siirtyykö myös yhden ihmisen työskentelypaikka toiseen osoitteeseen, selviää myöhemmin.

- Kirkkoherran vastuu arkistoista ja asioista poistuu. EU:n tietosuoja-asetusten myötä ne ovat viime aikoina kasvaneet entisestään.

- Perusseurakuntalaisen arkeen muutos näkyy eniten siinä, että kaikkia nykyisiä palveluja ei enää saa samantien. Sellaiset asiat kuin tilaisuuksista, esimerkiksi hautajaisista, sopiminen säilyy täällä, samoin pappia voi pyytää kastamaan. Hautausmaiden hallinto ja hautainhoitosopimukset säilyvät, kirkkoherra sanoo.

Perunkirjoitukset helpottuvat

Antti Hiltunen uskoo, että kyseessä on välivaihe sille, että kaikki rekisterit tulevat saman ”katon” alle, vaikkei kaikkea hoidettaisi jatkossakaan yhdestä paikasta. Se helpottaisi etenkin perunkirjoituksia, kun vainajan tiedot löytyisivät yhdestä paikasta. Nykyään papereita pitää erikseen tilata kaikista seurakunnista, minkä alueella vainaja on eläessään asunut.

Hallinnollisesti seurakunta ja seurakuntalaiset saavat palvelut kuten nyt esimerkiksi sairaalasielunhoidossa tai perheneuvonnassa: Jyväskylä järjestää, seurakunnat maksavat käytöstä.

Toimiston aukioloaikoihin Viitasaarella muutos voi tuoda muutoksia. Lähiseurakuntien kanssa selvitetään yhteistyötä, sillä esimerkiksi sijaisuuskysymyksistä ennakoidaan tulevan hankalia.

Kirkkovaltuusto käsittelee asiaa kokouksessaan keskiviikkoiltana 22.5. Yleisö on aina tervetullut seuraamaan kokousta.

Kirkkoneuvoston pöytäkirja

2019-05-17 19:31:00.0