Kirkkoremontin jo toteutuneisiin kuluihin 250 000 euron tuki

Viitasaaren seurakunta on saanut Kirkkohallitukselta 252 846 euron avustuksen kirkon peruskorjaukseen liittyviin jo toteutuneisiin kuluihin. Seurakunta haki tukea koko summalle eli noin 415 000 eurolle, mikä suunnittelu- ja tuentatöihin on mennyt elokuun 2016 ja lokakuun 2019 välisenä aikana.

- Tämä on myönteinen asia. Saatu 20 000 euron lisäavustus mukaan luettuna avustusprosentti näyttää olevan 60,93, mikä on enemmän kuin uskalsimme odottaa. Toki jatkosta tämä ei ole tae, talouspäällikkö Kirsi Salojärvi sanoo.

Seurakunta joutuu hakemaan vielä tämän vuoden kuluessa Kirkkohallituksen tukea lisää, sillä kirkon ensimmäisen vaiheen korjaukset tulevat maksamaan noin miljoona euroa. Kokonaisremontin arvioidaan olevan noin neljä miljoonaa. Summa on niin iso, että remontti on jaettava osiin. Ensimmäisenä korjataan turvallisuuteen ja terveellisyyteen liittyvät kohdat. Tähän mennessä on tehty suunnitelmia ja asennettu kirkkosaliin tukitangot estämään seinissä havaittua liikettä.

2020-04-27 13:45:01.0