Konfirmaatiopäivinä kirkkoon vain lähimmät

Koronatilanteen vuoksi seurakunta on joutunut täsmentämään ohjeitaan syyskuun konfirmaatiopäiville. Päivät pysyvät samoina kuin aiemmin on ilmoitettu. Lummeniemi I -leirin konfirmaatio on sunnuntaina 20.9. klo 11 kirkossa ja Lummeniemi II -leirin konfirmaatio on sunnuntaina 27.9. klo 11 kirkossa.  Konfirmaatiojumalanpalvelukset rajataan vain konfirmoitaville ja heidän lähimmilleen. Muun kirkkokansan toivotaan tulevan konfirmaatiopäivinä iltajumalanpalveluksiin seurakuntatalolle.

Epidemiatilanteen vuoksi ja yleisen turvallisuuden säilymiseksi kirkkoon voi saapua enintään 150 kirkkovierasta. Sen vuoksi rippinuoren kanssa konfirmaatiojumalanpalvelukseen osallistuvat vain aivan läheisimmät perheenjäsenet, korkeintaan kuusi läheistä. Suoraa lähetystä kirkosta voi seurata seurakunnan kotisivulta ja Facebook-sivulta.

Tilanne katkaisee pitkän perinteen konfirmaatiokummien osallistumisesta konfirmoitavan nuoren siunaukseen. Tänä vuonna kummit eivät voi tulla alttarille siunaamaan nuorta. Sen sijaan he voivat osallistua siunaamiseen joko kirkonpenkistä tai videoinnin kautta.

Noudatathan turvallisuusohjeita

Turvallisuuden pysymiseksi korkealla tasolla on jokaisen itse huolehdittava ohjeiden noudattamisesta. Paikan päälle ei pidä tulla, jos on vähänkään flunssan oireita. Kirkkoon tulevien toivotaan istuvan läheisten kanssa ryhmänä niin, että turvavälit säilyvät mahdollisimman avarina. Kirkon joka toinen penkkirivi on suljettu merkkinauhalla.

Kirkkopihassa pääoven lähellä on käsienpesumahdollisuus kylmällä vedellä ja saippualla. Lisäksi kirkon eteisessä on tarjolla käsidesiä. Kun tulet ehtoolliselle, on myös kirkon etuosassa käsidesi käytettävissä.

Jos yskänkohtaus tai aivastus yllättää, tulee käyttää kyynärtaivetta suun edessä suojana. Maskien käyttö on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa.

Ne perheen vieraan ja sukulaiset, jotka eivät valitettavasti mahdu osallistumaan kirkossa vietettävään messuun, voivat osallistua jumalanpalvelukseen seurakunnan kotisivuilla ja Facebook-sivulla julkaistavan suoran videolähetyksen kautta. Seurakunnan kotisivut löytyvät osoitteesta www.viitasaarenseurakunta.fi (suora lähetys näkyy etusivulta) ja Facebookissa voitte hakea nimellä Viitasaaren seurakunta: linkki tässä.

Mahdollisista muutoksista tiedotamme mahdollisimman nopeasti.

2020-09-04 13:59:31.0