Kirkkovaltuusto keskusteli lisätalousarviosta

Kirkkovaltuustoa puhutti tuloveroprosentinLinkki avautuu uudessa välilehdessä lisäksi keskiviikkoiltana 9.9. pidetyssä kokouksessa myös muun muassa lisätalousarvio.

Lisätalousarvioon valtuusto hyväksyi 35 000 euroa Lummeniemen leirikeskukseen. Rahalla saatetaan loppuun päärakennuksen sisääntulokatoksen uusinnan yhteydessä välttämättömiksi todetut lisätyöt. Peruslaatta katoksen alla oli tehty virheellisesti ja rapautunut laatta jouduttiin purkamaan kokonaan. Samalla selvisi päärakennuksen puutteellinen tai virheellinen rakennuksen viereinen täyttö ja routaeristys sekä salaojitus. Näiden vuoksi maa on routinut rakennuksen ympärillä ja nykyisellään ohjasi sadevedet rakennuksen alle.

Valtuutettu Hannu Glad kannatti lisämäärärahan myöntämistä. Hän sanoi Lummeniemeen sijoitetun jo aika paljon eikä kuntoon saaminen saa enää jäädä tästä kiinni, jos tilaan halutaan hyvä ilma. Myös Arvo Pietiläinen kommentoi, että Lummeniemi pitää saada kuntoon.

Marjatta Ruuska sanoi haluavansa pohtia valtuuston kanssa, mistä raha tulee. Hän muistutti miinusmerkkisistä luvuista tilinpäätöksessä ja kysyi, mistä raha tulee, kun mistään ei saisi luopua eikä mitään korottaa.

Pietiläinen kommentoi, että jostain raha on nyt otettava, tämä ei ole niin iso summa. Glad sanoi olevansa samalla kannalla Pietiläisen kanssa, vaikka pitäisikin olla ajateltuna, mistä raha napataan. Gladin mukaan Lummeniemi on täällä ainoa leirikeskus, joka hyvin tunnetaan laajemminkin.

Ritva Muittari kommentoi, että kun on aikoinaan jätetty paikkoja korjaamatta, nyt maksetaan sitä velkaa.

Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi kertoi, että ensi vuodelle on tulossa leiriläisiä Helsingistä ja Isostakyröstä yhteensä todennäköisesti seitsemälle viikolle. Päärakennuksen remontista on saatu jo hyvää palautetta, että ilma on sisällä parempi kuin ennen.

Raija Kuronen kommentoi, että jos jätettäisiin 35 000 euroa myöntämättä, se olisi isompi vahinko. Marjatta Ruuska täsmensi, että halusikin, että mietitään, mistä raha tulee. Ruuska sanoi, ettei ole lisämäärärahaa vastaan. Alli Paananen kiitti Ruuskaa ja sanoi, että jokaisen jäsenen on syytä miettiä asiaa.

- Me ajattelemme, että Kirsi järjestää asian, Paananen sanoi. Hän kannatti lisämäärärahan myöntämistä.

Mervi Paananen kannatti myös ja sanoi, että Lummeniemellä saadaan myös tuloja. Hän kysyi, eikö kuitenkin joitakin osakkeita voisi myydä pois ja tiedusteli, pitääkö lisätalousarviota varten ottaa lainaa.

Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi vastasi, ettei lainaa tarvitse tähän ottaa ja että Hakatiellä on asunto-osake myynnissä. Myös rantatonttien myynti on kiinteistöstrategiassa. Salojärvi kertoi, että Lummeniemeen jo tehty maalämpöremontti näyttää ensimmäisen vuoden aikana tuottaneen sähkössä isoa säästöä. Hankinnan on laskettu maksavan itsensä takaisin kymmenessä vuodessa.

Pertti Jämsén kommentoi, ettei budjettiin voida liian väljästi varata rahaa. Jos vanhasta rakennuksesta paljastuu lisäkorjattavaa, ei ole vaihtoehto olla korjaamatta.

Sari Hakonen luonnehti Lummeniemen pihapiirin muutosta huikeaksi ja kannatti lisämäärärahan myöntämistä. Hän arvioi, ettei enää ole ongelma saada vuokrattua leirikeskusta.

Puheenjohtaja Eero Pulkkinen sanoi olevansa iloinen keskustelusta. Nuijan kopautus sinetöi yksimielisen päätöksen lisämäärärahan myöntämisestä.

Kirkon remonttisuunnitelmat tulossa esittelyyn

Valtuuston listalla oli myös kirkkoneuvoston ohjesäännön muuttaminen, talousarvion toteutuma alkuvuoden osalta ja puolivuotiskatsaus, lapsiasiain vaikutusten arviointi viime vuoden tilinpäätöksen osalta ja tiedotusasiat.

Tiedotusasioissa valtuustolle saatettiin tiedoksi, että kirkon ja sen huoltorakennuksen suunnitelmat etenevät ja seuraava rakennustoimikunnan kokous on 17.9. Siinä on esittelyssä kirkon suunnitelmat noin miljoonan euron remontin osalta. Hanke esitellään myös mm. erityis- ja tukiryhmille. Syyskuun loppuun mennessä on tavoitteena jättää Museoviraston lausuntopyyntö olennaisista muutoksista kirkon osalta.

Valtuuston pöytäkirjat julkaistaan pöytäkirjantarkastajien tarkastuksen jälkeen kotisivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, uusin pöytäkirja on listalla ylimpänä. Sieltä kokousasioista voi lukea tarkemmin.

2020-09-14 11:32:02.0