Kaupungin varhaiskasvatusyksikkö seurakuntatalon päätyyn

Päivähoitoyksikkö tulee seurakuntatalon siipeen.

Seurakuntatalon ns. liikesiipeen torin puoleiseen päätyyn tulee kaupungin 21-paikkainen varhaiskasvatuksen yksikkö. Seurakunta ja kaupunki ovat sopineet tilan vuokraamisesta päiväkotikäyttöön niin, että toiminta alkaa nopealla aikataululla jo tänä syksynä uudessa tilassa.

Vuokrasopimus alkaa syyskuun alusta, mutta kaupunki tekee jo remonttia kahdessa vierekkäisessä tilassa. Toisessa niistä toimi aiemmin mm. lounaskahvila ja toisessa tilitoimisto. Tilat on jo yhdistetty toisiinsa remontin aluksi. Tilojen pinta-ala on yhteensä 236 neliömetriä. Katutasossa on tilaa 200 neliömetriä ja alakerrassa 36 neliömetriä. Lisäksi käytettävissä on noin 35 neliömetrin verran varastotilaa. Ulkoleikkitila tulee seurakuntatalon taakse.

- Seurakunnalla on ollut tiloja tyhjillään pitkään. Tilojen saaminen käyttöön pidemmäksi aikaa on ilo, samoin se, että voidaan olla avuksi kaupungille ja lastenhoidolle. Yhteistyötä on tehty ennenkin kaupungin kanssa ja se on sujuvaa, kirkkoherra Antti Hiltunen kommentoi.

Hoitolasten määrä kasvanut Viitasaarella

Vuokran suuruus on 1888 euroa kuukaudessa. Summaan lisätään arvonlisävero. Sopimus on tehty toistaiseksi, mutta kaupunki selvittää tarvetta uudisrakentamiseen jatkossa.

Tarve uudelle yksikölle johtuu varhaiskasvatuksen kasvaneesta kysynnästä. Taustatekijöinä on ainakin subjektiivisen päivähoito-oikeuden palaaminen ja kaupungin päätös ottaa vastaan enintään 50 ukrainalaista pakolaista. Päivähoitoon tulevien lasten määrä on kasvanut jo usean vuoden ajan.

Seurakunta huolehtii tarvittavista muutoksista piha-alueella, muun muassa autopaikoitusalueen järjestelyistä.

Kirkkoherra Antti Hiltunen ja maalari Elisa Lotvonen tutkailevat alkanutta remonttia.

2022-07-10 08:04:00.0