Nimitysuutisia: Kanttori Joska Vähäjylkkä ilahtui kuultuaan Seurakuntakuoroa

Viitasaaren seurakunnan uusi kanttori Joska Vähäjylkkä, 25, aloitti Viitasaarella vuoden alussa. Töitä oli heti runsaasti odottamassa kastekirkosta hautajaisiin ja urkuasiantuntijan tapaamisesta kuoronjohtamiseen. Tätä haastattelua tehtäessä hän ei ollut ehtinyt vielä kaikkia kuoroja tavatakaan.

- Seurakuntakuorosta oikein innostuin heti, vireänoloinen kuoro. Äänimateriaali on hyvä, se lisäsi innostustani, Joska Vähäjylkkä sanoo.

Vähäjylkkä opiskeli Oulun konservatoriossa kirkkomusiikkia siten, että hän suoritti kolmevuotisen koulutuksen kahdessa vuodessa. Taideyliopisto Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli kuusi vuotta syventämiskohteenaan kuoronjohto suorittaen siitä B-tutkinnon. Sibelius-Akatemiasta hän valmistui viime vuoden keväällä.

- Toissakesän olin kesäkanttorina Taivalkoskella, kuopiolainen Vähäjylkkä kertoo.

Nelipäiväinen viikko perheen eduksi

Viitasaarella sattui olemaan paikka auki sopivalla hetkellä kohtuullisen ajomatkan päässä Kuopiosta. Kuopiossa Vähäjylkkää pitää perhe: vaimo Anniina Vähäjylkkä ja kaksi lasta.

- Vaimo opiskelee kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä. Hänen opintonsa ovat vielä siinä vaiheessa, että läsnäoloa paikan päällä tarvitaan paljon.

- Lapsista Elle-tyttö on 2,5-vuotias ja poika August on kymmenen kuukautta. He ovat päiväkodissa. Lasten takia teen nelipäiväistä työviikkoa Viitasaarella.

Työpäivät vaihtelevat, mutta vakiintuneet vapaapäivät ovat maanantai ja tiistai. Kerran kuukaudessa on vapaa viikonloppu.

- Ehkä joskus myöhemmin voimme muuttaa lähemmäs. Työmatka Kuopiosta on kuitenkin sen verran pitkä, että ei sitä vuosikymmeniä ehkä jaksa ajaa.

Joska Vähäjylkkä kehaisee, että työyhteisö Viitasaarella vaikuttaa mukavalta. Jos pitkä työmatka ei muodostu ylitsepääsemättömäksi esteeksi, niin ei seurakunnan varmaan tarvitsekaan olla heti etsimässä uutta kanttoria:

- Toivottavasti kaikki menee hyvin ja voisin tehdä täällä koko työuran.

Seurakuntalaisia hän on ehtinyt tavata jo hyvin. Vähäjylkän mukaan moni on tullut tilaisuuksissa tervehtimään ja juttelemaan. Myös kanttorin sijaisia ja jumalanpalvelusryhmäläisiä hän on jo kohdannut mukavasti.

Juuret Toulaudella

Joska Vähäjylkkä kertoo asuneensa lapsuudessaan eri puolilla Suomea, mutta Keski-Suomi etenkin Jyväskylän seudulla on erityisen tuttu. Viitasaarella töissä käymistä Savon sydämestä helpottaa se, että Vähäjylkän vanhemmat muuttivat pari vuotta sitten Toulaudelle.

- Toulaudella oli minun mummon ja papan mökki, jossa olen lapsuudessa kalastellut paljon. Nyt mummo ja pappa ovat jo kuolleet.

- Vanhemmat ostivat äidin puolen sukutilan, Jaakkolan tilan. Tarvittaessa minulla on mahdollisuus yöpyä siellä.

Kalastamisen Joska Vähäjylkkä kertoo harrastuksekseen nykyäänkin. Talvilajina on pilkkiminen. Kesällä hän narraa kaloja virvelillä. Jigiin toivekala on kuha, mutta myös ahventa hän arvostaa saaliina.

Viitasaarelaisnäkökulmasta voidaan olla toiveikkaita uuden kanttorin viihtymisestä Viitasaarella, sillä:

- Eniten tykkään olla koskella, Joska Vähäjylkkä paljastaa.

Niitähän Viitasaarella onneksi on useita.

Joska Vähäjylkkä on päässyt soittamaan kirkon uruilla jo monet tilaisuudet.

2023-01-26 08:45:00.0