Hakkuut päättyivät Vanhassa Kirkkosaaressa

Seurakunnan tilaamat metsähakkuut on saatu päätökseen Vanhassa Kirkkosaaressa. Metsätyökoneet on tuotu saaresta pois.

Hakkuut sujuivat pääosin suunnitelmien mukaan. Hakkuut olivat normaaleja metsänhoitotöitä.

Metsätöissä maisema aina muuttuu, mutta Viitasaaren keskustaajaman suunnasta katsottuna eroa ei juuri huomaa. Saaressa kävijät huomaavat muutoksia. Yhdessä kohdassa on konetöissä tapahtunut virhe lyhyellä matkalla ja polkumaisema muuttui. Tässä kohdin ja muuallakin on kuitenkin jälkiä tasoiteltu ja kokonaisuutena polkujen käyttö pitäisi olla entistä helpompaa, kun uusi kasvu hieman kohteita vielä maisemoi.

- Pääreittiä on avattu laavulle asti. Kone ja metsuri ovat raivanneet vanhan hautausmaan vierestä reittiä niin, että se toimii ainakin latupohjana jo tänä talvena hyvin, seurakunnan kiinteistötoimen työnjohtaja Tommi Raatikainen sanoo.

Metsuri on käynyt myös muut polut läpi ja huolehtinut, ettei siellä ole haittaavia risuja tms. Kymönkosken puolella olevalle tulipaikalle johtava polku on aukaistu ja sinne on viety valmiiksi uudet puut, joista tehdään istumapaikat.

- Selvityksessä on kartoituksen teko poluista, polkujen merkintä polkupaaluihin ja niihin kilometrimäärät. Ajatuksena on luoda polkuverkosto kävelylle, maastopyöräilylle ja osittain hiihdolle, Tommi Raatikainen kertoo.

Koneet tuotiin lautalla pois saaresta keskiviikkona 2.10. alkuillasta ABC:n rantaan.

2019-10-04 16:36:00.0