Korjausavustus täysimääräisenä hakuun kirkkohallitukselta

Kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan kirkon korjauksen hankesuunnitelman ja päätti hakea rakentamisavustusta kirkkohallitukselta.

Korjaukset tulevat maksamaan tehdyn arvion mukaan yhteensä runsaat 4,1 miljoonaa euroa. Pääosa kustannuksista tulee seurakunnan itsensä maksettaviksi, omarahoituksella ja pankkilainalla.

Kirkkohallituksen rakennusavustusta seurakunta hakee vuosille 2020-2023. Laskennallinen avustusprosentti vuoden 2018 verotulojen mukaan on 42,45 prosenttia. Täysimääräisenä rakennusavustus olisi noin 1,74 miljoonaa euroa.

Mikä on myönnettävä avustusprosentti, selviää kevättalvella. Vasta sen jälkeen kirkkovaltuusto päättää remontin laajuudesta.

Hankkeesta on jo aiheutunut kustannuksia vuoden 2016 syksystä alkaen, kun kirkkoa on tutkittu, tehty rakennushistoriaselvitystä ja hanke- ja luonnossuunnittelua ja asennettu vetotangot kirkon vakauttamiseksi.

Aiempi uutinen kirkkoremontin kustannuksista

Kirkkoherra Antti Hiltunen pohtii tilannetta videolla