Sami Aspin Rikkoa ja rakastaa -levy julki Viitasaaren kirkossa

Sami Asp tuskin nukahtaa urkuparvelle perjantai-iltana… kuten joskus aiemmin

Muusikko Sami Asp tuntee Viitasaaren kirkon varsin hyvin, sillä hän on entinen Viitasaaren kirkon kirkko-opas. Perjantai-iltana 21.2. hän on kirkossa kuitenkin uudessa roolissa, sillä silloin kajahtavat hänen ensimmäisen, kauan odotetun soololevynsä kappaleiden soinnit kitarasta ilmoille levynjulkistuskeikalla. Ensimmäisenä missään. Jokin biiseistä kuulemma liittyykin tähän samaiseen kirkkoon.

Sami Asp on monelle viitasaarelaiselle tuttu, mutta kerrataan vähän. Hän on Viitasaaren poikia. Kävi rippikoulun ja oli isoisenakin täällä. Soitti kitaraa. Alkoi opiskella sitä lisää, mm. Los Angelesissa, Hollywoodissa. Tutustui KISS:ssäkin soittaneeseen Derek Sherinianiin, joka silloin soitti Dream Theater -yhtyeessä, ja muihin merkkihahmoihin. Sai heitä soittamaan ensimmäiselle levylleen, mutta sitten kävi jotenkin mystisen onnettomasti. Levyt eivät koskaan saapuneet valmistuksesta Aspille itselleen.

Hän päätti, ettei koskaan tee omaa levyään. Muutoin vaikuttava muusikon ura jatkui kyllä.

Nykyään Sami Asp asuu Tampereella perheineen. Muutosta Viitasaarelta ei ole montakaan vuotta. Julkkarikeikka Viitasaarella on tärkeä juttu.

- Se on elämäni tärkein keikka. Odotan sitä ihan hirveän paljon, hän sanoo innostuneena.

- Tämä levy on 20 vuoden katkeruuden tulos, hän nauraa kuulostamatta ollenkaan katkeralta.

- Ja nyt levyt ovat jo tulleet minulle!

Sami Asp tuntuu odottavan perjantai-illan keikkaa niin innokkaasti, että sama ei varmasti toistu, mikä tapahtui kerran aiemmin.

- Yksi tapaus oli, kun olin kirkko-oppaana kauan sitten. Musiikin aika osui samaan aikaan. Olin ollut tosi pitkän päivän edellispäivänä hereillä ja töissä, ja se vähän pohditutti, että mitenhän seuraavasta päivästä kirkko-oppaana selviän. Oli vähän hiljaisempi päivä. Huomasin, että uusien urkujen parvella oli sellainen sopiva kolo, johon menin sitten vähäksi aikaa pitkälleni.

- Heräsin siitä sitten omaan kuorsaukseeni. Varovasti kurkistelin parvelta kaiteen yli, että onkohan kirkossa porukkaa. Ei näkynyt. Kurkistelin alas mennessäni ja ovellakin vielä, että onko ketään, mutta ketään ei näkynyt. Sitten keskiaukealle ehdittyäni huomasin, että 13 saksalaisen turistin nimet oli ilmestynyt sillä välin vieraskirjaan!

Sami Asp muistaa nuoruudestaan muitakin seurakunnallisia työtehtäviä, joissa tunsi ehkä pientä selittelyn tarvetta. Hän oli muun muassa kerhoissa lastenohjaaja Sari Toikkasen työkaverina jonkin aikaa.

- Jokin kerta ennen joululomaa Sari oli leiponut pipareita. Minun piti laitella niitä kerholaisille pusseihin. No, pitihän niitä vähän maistella, ja ne olivat ihan järkyttävän hyviä, varmaan parhaita ikiniä, mitä olen syönyt. Ne piparithan alkoivat sitten maistua oikein tosissaan.

- Pussittelin niitä, mutta ne maistuivat minulle niin hyvin, että osa pusseista jäi ilman piparia. Eihän minun auttanut muu kuin mennä myöntämään tekoseni… Sari sitten leipoi pipareita lisää. Mutta se oli aika paljon hänen oma syynsä, koska teki niin hyviä pipareita!

Sami Aspin levyjulkkareissa kuullaan luultavasti lisää muisteluja kirkkoonkin liittyen. Rikkoa ja rakastaa -levyn julkistustilaisuudessa esiintyvät myös Pekka Simojoki, Anni Kaisa Ojala ja Neea Lamminmäki.

-Kotisivujen valtakunnallisen päivitysajon vuoksi kuvien liittäminen juttuun ei ollut mahdollista. Pahoittelemme!

2020-02-20 23:07:00.0