Kirkon uusi huoltorakennus tekoon syksyllä?

Tilinpäätös on ylijäämäinen. Uuden huoltorakennuksen suunnitelma menee Museovirastoon.

Kirkon uuden huoltorakennuksen piirrokset on tehnyt ark-Kantonen Oy.

Kirkon läheisyyteen on suunniteltu kirkkoremonttiin liittyen uutta huoltorakennusta, koska entinen lämpökeskus/huoltorakennus on käyttöikänsä päässä. Asiasta on teetetty suunnitelma. Kirkkoneuvosto päätti, että hankkeeseen haetaan nyt Museoviraston kanta, koska huoltorakennuksen uusiminen on selvä muutos aiempaan.

Suunnitelmaan sisältyy nykyisen rakennuksen purkaminen uuden tieltä. Kustannusarvion kokonaisuudesta on tehnyt PH-Rakennuttajapalvelut, jonka mukaan kokonaissumma on 250 000 euroa sisältäen arvonlisäveron. Uuteen rakennukseen tulee pääosin samat toiminnot kuin nykyiseenkin eli yleisö-WC, kesätyöntekijöiden taukotilat sekä teknistä tilaa, mutta lisäksi sen toiseen päätyyn tulee ruumishuone.

Hanke herätti neuvostossa keskustelua. Kritiikkiä tuli etenkin näin ison hankkeen toteuttaminen lisätalousarvion kautta. Tuleva kirkkoremontti on kallis, mutta huoltorakennus hyödyttäisi sitä. Lämmönjakohuone tulisi huoltorakennukseen. Kirkon alla teknisen tilan uusiminen olisi myös kallista. Neuvosto päätti, että hankkeen ottamisesta lisätalousarvioon päätetään vasta tulevissa kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokouksissa.

Lisätalousarviossa ilmanvaihtokoneita ja katoksen lopputyöt

Lisätalousarvioon esitetään myös Lummeniemen leirikeskuksen päärakennuksen ilmanvaihtokoneiden asennusta varten 12 000 euroa. Koneet on hankittu viime vuonna lämpöremontin yhteydessä, mutta niitä ei ehditty asentaa toimitusajankohdan vuoksi. Viime vuodelta jäi siihen varattua määrärahaa käyttämättä 22 600 euroa.

Lisätalousarvioon esitetään lisäksi seurakuntatalon katoksen loppuunsaattamista varten 17 600 euroa. Viime vuodelle siihen oli varattu 25 000 euroa, josta jäi käyttämättä 11 600 euroa. Kyseessä on ns. näyttelytila, jota korjattiin osittain oppilastyönä viime vuonna.

Tilinpäätös jäi plussan puolelle

Seurakunnan tilinpäätös viime vuodelta on ylijäämäinen 26 270 euroa. Kirkkoneuvosto esittää tilinpäätöksen kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi.

Vuosikate on 176 138 euroa. Se kattaa 149 868 euron poistot. Ulkoiset toimintatuotot olivat 797 380 euroa, millä talousarvion toteutumisasteeksi tulee 119,6 prosenttia. Tuottoja tuli puun myynnistä 141 518 euroa enemmän kuin talousarvioon oli arvioitu niitä tulevaksi.

Ulkoiset toimintakulut olivat hieman vaille 1,6 miljoonaa euroa, tarkalleen 1 597 066 €. Talousarvio ylittyi tältä osin 1,5 prosenttia. Suurin erä oli henkilöstökulut, 828 023 euroa, missä toteutuma on 98,6 % talousarviosta. Henkilöstökulujen osuus oli toimintamenoista 51,85 %, missä on vähennystä edellisvuoteen, jolloin prosenttiosuus oli 54,62.

Ansiotuloista kertyi kirkollisveroa 958 082 euroa, missä on vajaat 11 000 euroa kasvua edellisvuodesta. Talousarvion toteutumisaste oli 93,9 %, mikä on lähes sama kuin edellisvuodessa. Läsnä oleva jäsenistö väheni 96 henkilöllä, kun vuonna 2018 vähennys oli 195 henkilöä.

Investointiosaan sisältyneiden hankkeiden loppusumma oli 536 995 €. Talousarvion toteutumisaste oli 76 %. Merkittävimpinä kohteina olivat kirkon hankesuunnittelu 186 683 €, Lummeniemen energiaremontti 197 367 €, Lummeniemen saunaremontti 113 194 € ja Lummeniemen piha-alueet ja Lummeniementien valaistus 40 080 €.

Uutista on täsmennetty 1.4. puolilta päivin tarkentamalla muutamia ilmaisumuotoja ja sen osalta, että neuvosto päätti nyt hakea uudisrakennukseen Museoviraston kannan, mutta ei vielä esitä valtuustolle varattavaksi lisätalousarvioon hankkeeseen varoja.

2020-03-31 22:28:00.0