Kesä: Jumalanpalvelukset auki yleisölle, leireille sittenkin

Koronaepidemian tilanteen ja hallituksen sekä piispojen ohjeistuksen mukaisesti Viitasaaren seurakunnassa päästään osittain palaamaan kohti normaalia. Rajoituksia on kuitenkin edelleen etenkin osallistujamäärissä.

Jumalanpalveluksiin voidaan kesäkuun alusta lähtien ottaa ihmisiä paikalle 50 henkilön rajaan asti. Myös ehtoollista vietetään, mutta ehkä uusin käytännöin. Kirkosta lähetetään sunnuntaisin klo 10 jumalanpalvelukset edelleen myös Järviradion kautta kuten on tehty jo vuosia. Suosituksi tulleet Facebookin livelähetykset saanevat jatkoa ainakin välillä.

Kirkon erilliset aukioloajat sunnuntaisin ja torstaisin loppuvat toukokuun loppuun. Kesäkirkkoja ei kylillä järjestetä tänä kesänä. Kaikille yhteinen kesäkirkko nauhoitetaan yhteisesti esitettäväksi todennäköisesti Lummeniemestä. Musiikkituokiota on luvassa kirkkoon pitkin kesää, kuten ennenkin.

Tiekirkkoa ei tänä kesänä ole, toisin sanoen kirkko ei ole kaikkina arkipäivinä auki kuten yleensä.

Leirit toteutuvat osittain

Alkukesän nappulaleiripäiviä alle kouluikäisille ei ole kokonaan peruttu, vaan ne siirtyvät elokuulle, la-su 15.-16.8. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla järjestetään leirikeskus Lummeniemessä leiripäiviä kouluikäisille (0-7 lk). Näistä tiedotetaan erikseen tarkemmin.

Rippileireistä oli suunnitelma, että molemmat kaksi rippileiriä pidettäisiin syyslomaviikolla tiivistetysti. Nyt leirit on tarkoitus pitää samalla tavalla tiivistetysti juhannuksen jälkeisellä viikolla. Leiri I pitää leirijakson Lummeniemessä 22.-26.6. ja sitä ennen lähipäivät seurakuntatalolla 15.-16.6. Leiri II pitää leirijakson Lummeniemessä 26.-30.6. ja lähipäivät seurakuntatalolla 24.-25.6. Konfirmaatiot pidetään luultavasti syyskuussa sillä ajatuksella, että kirkkoon pääsisi silloin jo enemmän kuin 50 henkilöä. Leiri I:n konfirmaatioajankohdaksi on suunniteltu su 20.9. klo 11 ja leiri II:n su 27.9. klo 11.

Heinäkuun alusta lähtien Lummeniemeen tulee tuttuun tapaan rippikoululaisia Helsingistä. Lummeniemi on helsinkiläisten käytössä viisi viikkoa.

Torilla tavataan, muutoksia voi tulla

Seurakunta jatkaa Torilla tavataan -toimintaa. Seurakunnan ihmisiä on tavattavissa torilla torstaisin klo 10-12.

Nyt tehdyt suunnitelmat voivat vielä muuttua epidemiatilanteesta johtuen.

Fri May 08 12:45:39 EEST 2020