Kirkkoherranvirastolla kesäaukiolo

Kirkkoherra nojaa viraston kylttiin, aurinko paistaa.

Kirkkoherra Antti Hiltunen sanoo kesäaukiolon olevan kokeilu.

Kirkkoherranvirastolla on otettu käyttöön kesäaukioloajat. Sen myötä virasto on avoinna kolmena päivänä viikossa: maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin. Aukioloaika on sama kuin ennenkin eli klo 9-13. Kesäaukiolo jatkuu 16. elokuuta asti.

Kirkkoherra Antti Hiltunen korostaa, että kyseessä on kokeilu. Aiemmin kolmipäiväisyyttä ei ole Viitasaaren kirkkoherranvirastossa toteutettu, vaikka monessa muussa suunnilleen samankokoisessa seurakunnassa niin onkin tehty, joissakin myös ympärivuotisesti.

- Katsomme, mitkä kokemukset tästä saadaan. Onko jatkossakin kesällä nämä aukioloajat vai ei tai onko mahdollisesti muulloinkin kuin kesällä? Mitään ei ole vielä päätetty, Antti Hiltunen sanoo.

Keskusrekisteri ja korona syinä

- Miksi näin nyt tehtiin? Ensimmäinen syy on keskusrekisteri. Palveluista osa siirtyi keskusrekisterin hoidettavaksi ja yksi työntekijä lähti meiltä sinne. Sillä on vaikutusta myös siihen, miten työntekijöitä on virastossa etenkin loma-aikoina.

Viitasaaren seurakunta on liittynyt Lapuan hiippakunnan aluekeskusrekisteriin, joka hoitaa virkatodistustilaukset ja muut sukuselvitykset. Aluekeskusrekisterillä on toimipaikat Jyväskylässä, Seinäjoella ja Vaasassa. Viitasaaren seurakunnan jäseniä koskevat virkatilaukset tilataan Jyväskylästä p. 041 730 2591, sähköposti luovutus.akrlapua(at)evl.fi (korvaa (at) merkillä @ - merkintätapa hämää roskapostirobotteja).

Hiltusen mukaan toinen syy kesäaukioloon on korona. Sen myötä havaittiin, että moni asia on hoidettavissa myös puhelimella ja sähköpostilla.

- Nyt ovi on siis taas auki, kolmena päivänä viikossa, mutta hyvin voi myös soittaa ja sopia, milloin tulee asioimaan. Kirkkoherranvirastossa asiakkaita palvelee toimistosihteeri. Mutta myös papit, diakoniatyöntekijät ja muut työntekijät ovat tavoitettavissa niin, että meille voi soittaa milloin vain.

Kirkkoherran mukaan kesäaukiololla on pieni vaikutus myös henkilöstökuluihin, mutta isoja säästöjä siitä ei kerry. Esimerkiksi kirkon remonttia varten säästämiseen asia ei liity lainkaan.

Kesäkuu on vilkas

- Heinäkuu on hiljaista aikaa, kun isompia tapahtumia ei ole ja monet lomailevat. Toki virastolla käy lomailijoita kyselemässä sukulaisten vanhoja hautapaikkoja. Nyt uutena alkaa näkyä myös tuhkaamisten kasvu ja sen myötä on kesäaikaan uurnanlaskuissa kasvua.

- Kesäkuussa ei voi ajatellakaan, että virasto olisi auki vain kolmena päivänä viikossa, sillä haudanhoitosopimuksista on silloin paljon yhteydenottoja, Antti Hiltunen pohtii.

2020-07-08 22:21:00.0