Kirkkotupa-toiveita kuultiin

Seurakunta toivoi saavansa ja sai kommentteja Kirkkotupa-työnimellä olevasta kirkon lähelle mahdollisesti sijoittuvan uudisrakennuksen suunnitelmista. Kirkkotuvasta lausui mm. osa seurakunnan tukiryhmistä. Myös tyttöjen ja poikien leireillä toiveita kerättiin, lisäksi oli muutama yksittäinen kommentointi.

Vastauksissa kiinnitettiin huomiota mm. vessojen määrään ja kokoon sekä takan tarpeellisuuteen. Vastauksissa arvioitiin, että etenkin naisten vessoja pitäisi olla enemmän kuin mitä luonnoksissa oli. Vessojen aukiolo ja vartiointi keräsi kommentteja. Takkaa esitettiin sekä poistettavaksi vähäkäyttöisenä että säilytettäväksi tunnelman takia. Isompaa katosta ulos on myös ehdotettu.

Vastauksissa nostettiin esiin kysymys lisätilojen tarpeesta verrattuna nykyisiin kokoontumistiloihin.  Myös äänentoistoon kirkosta Kirkkotupaan esitettiin toiveita, samoin uudisrakennuksen käytölle eri tilanteissa ja tilaisuuksissa. Alakertaan on kaavailtu työntekijöiden sosiaalitiloja, joissa kyseenalaistettiin kahden suihkun tarve.

Itse rakennuksen sijainnista ei tullut erityisemmin muutosehdotuksia. Tyttöjen ja poikien kommenteissa oli otettu kantaa myös piha-alueeseen, jonne toivottiin mm. kiipeilypaikkaa, keinuja ja tolppaa koiran kiinnitykseen.

Ruumishuoneen paikka vaihtuisi?

Pohdittavana on myös ajatus, että uudisrakennuksen yhteyteen tehtäisiin uudet tilat ruumishuoneelle. Vaihtoehtoisesti ruumishuoneelle voisi remontoida tilat nykyisen ns. traktorihallin yhteyteen. Tällä hetkellä ruumishuone on sotien ajoilta asti oleva tila sankarihautojen läheisyydessä.
Kirkkotupa-hanketta on pidetty suunnitellussa laajuudessa myös kalliina etenkin työntekijäpuolella, koska samaan aikaan ovat tiukat säästöpaineet päällä.

Kirkkoneuvosto palaa asiaan

Kirkkoneuvosto keskusteli palautteista ja hankkeen tilanteesta kokouksessaan helmikuun lopulla. Päätösten teon neuvosto jätti seuraavaan kokoukseen, jotta uusi kiinteistötoimen työnjohtaja ehtii paneutua myös jo nykyisten rakennusten korjaustarpeisiin ja kertoa arvionsa.

Aiempi juttu asiasta

Wed Mar 02 14:16:00 EET 2016