Konfirmaatiot naapurikirkoissa

Viitasaaren kirkko menee kesän alussa remonttiin. Kesän rippileirien konfirmaatiojumalanpalveluksia ei siksi voida pitää kotikirkossa. Ne pidetäänkin sen sijaan kahden naapuriseurakunnan kirkossa.

Rippileiri ykkösen konfirmaatio pidetään Konginkankaan kirkossa sunnuntaina 27. kesäkuuta. Rippileiri kakkosen konfirmaatio pidetään Pihtiputaan kirkossa sunnuntaina 11. heinäkuuta.

Ratkaisuun päädyttiin kirkkoherra Antti Hiltusen mukaan useammasta syystä. Vaihtoehtona olisi ollut Viitasaaren oma seurakuntatalon sali, mutta se olisi käynyt pieneksi. Myös Viitasaaren Areena oli esillä vaihtoehtona, mutta se ei tuntunut luontevalta paikalta. Leirikeskus Lummeniemen piha ja ranta kirkon miljöönä houkutti, mutta siihen sisältyi monenlaisia estäviä tekijöitä.

- Toisaalta tuntui, että konfirmaatio pitää olla oikeassa kirkossa, Antti Hiltunen kertoo ratkaisusta.

- Molemmissa naapuriseurakunnissa kirkkoherrat suhtautuivat ajatukseen myönteisesti, sekä Elina Tourunen Konginkankaan kirkon käytöstä että Jukka Kemppainen Pihtiputaalta, Hiltunen kiittää.

2021-03-05 20:20:36.0