Pro ecclesia -mitali Maria Kaisa Aulalle

Kirkkohallituksen täysistunto on myöntänyt Pro ecclesia -mitalin Maria Kaisa Aulalle. Mitali on harvinainen tunnustus, sillä esimerkiksi nyt täysistunto hyväksyi neljä mitalia. Valtiotieteen lisensiaatti Maria Kaisa Aula on Lapuan hiippakunnasta ainoa, joka sai nyt tämän tunnustuksen. Aula on Viitasaaren kirkkovaltuuston jäsen.

Kirkkohallituksen täysistunto myönsi 2020 Pro ecclesia -mitalin myös seurakuntaneuvos Risto Rasimukselle ja hallintopäällikkö Juha Korhoselle, molemmat Mikkelin hiippakuntasta, ja talousneuvos Vesa V. Viitaniemelle Turun arkkihiippakunnasta.

Kunniamerkkejä on jaettu vuosina 2007–2019 yhteensä 66 kappaletta. Kirkkohallitus muutti vuonna 2015 mitalin sääntöjä. Sääntöihin tarkennettiin, että kirkkohallitus voi myöntää mitalin henkilölle, joka on erityisen ansioitunut kirkon työssä paitsi seurakunnan, myös hiippakunnan ja kokonaiskirkon tasolla. Aiemmin mitali haettiin usein henkilöille, jotka olivat ansioituneet etenkin seurakuntatasolla.

Arkistokuvassa Maria Kaisa Aula.

Lähteenä käytetty: Kotimaa-lehti ja Kirkon internet-sivut.

2021-03-06 16:00:18.0