Piispan valitsijoiden valinta valtuustossa torstaina

Lapuan hiiippakuntaan valitaan uusi piispa Simo Peuran jäädessä eläkkeelle ensi helmikuussa. Piispanvaali pidetään 2.11. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä ensimmäisellä kierroksella, on uusi vaali kahden eniten ääniä saaneiden kesken 23.11.

Äänioikeutettuja vaalissa ovat kaikki Lapuan hiippakunnan papit ja virassa olevat lehtorit sekä vastaava määrä maallikkovalitsijoita. Molempia on 475. Maallikkovalitsijoina ovat hiippakunnan seitsemän kirkolliskokousedustajaa, hiippakuntavaltuuston 14 maallikkojäsentä, hiippakunnasta valittu kirkkohallituksen täysistunnon maallikkojäsen, tuomiokapitulin maallikkojäsen ja lakimiesasessori. Lisäksi seurakunnat valitsevat 452 maallikkovalitsijaa siten, että jokaisesta 44 seurakunnasta valitaan ensin yksi maallikkovalitsija, ja sen jälkeen loput 408 maallikkovalitsijaa valitaan seurakuntien jäsenmäärien suhteessa.

Kirkkoneuvosto esittää valtuustolle maallikkovalitsijoiksi Eero Pulkkista, Raija Kurosta, Marika Kellokangasta, Hannu Gladia, Elina Räsästä ja Markus Vuoriota.

Kirkkovaltuusto päättää asiasta kokouksessaan torstaina 10.6. klo 18 alkaen seurakuntatalolla. Yleisö on tervetullut seuraamaan kokousta paikan päälle. Kokousta ei striimata eli lähetetä suorana.

2021-06-09 10:42:18.0