Kerro kuvalla tai teoksella, mitä armo on - voita matkapuhelin

Ota kuva tai tee piirros tai muu teos armosta!

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta armo? Viitasaaren seurakunnalla on yhtenä teemana tänä vuonna armo. Armon voi ymmärtää monella tavalla. Jutun loppuun on listattu muutama selitys armosta, mutta jokainen kokee sen omalla tavallaan. Haluamme nyt saada viitasaarelaisten näkemyksiä armosta näkyviksi. Seurakunta kokoaa näyttelyn armo-aiheisista valokuvista, piirroksista ja muista luovista tavoista kuvata armoa. Ota kuva, maalaa, muovaile, ompele, veistä, tee runo. Jos teet muun teoksen kuin valokuvan, ota teoksesta kuva tai kuvia ja lähetä ne seurakunnalle, niin olet mukana.

Kuvista tulostetaan ja kootaan näyttely syyskuuksi kirjaston näyttelytilaan ja sen jälkeen kuvia on esillä seurakuntatalossa. Osallistujien kesken arvotaan palkintoja, pääpalkintona hyvällä kameralla varustettu matkapuhelin.

Sarjoja on kolme: Alle 12-vuotiaat, 12-64-vuotiaat ja yli 65-vuotiaat (ikä 15.8.). Teokset tulee toimittaa seurakuntaan viimeistään sunnuntaina 15.8. osoitteeseen:

viitasaaren.seurakunta@evl.fi tai paperiversiona: Viitasaaren seurakunta, Pappilantie 6, 44500 Viitasaari.
Otsikoi lähetyksesi sanalla Armo ja liitä mukaan oma nimesi, ikäsi, osoitteesi ja puhelinnumerosi.

Osallistumalla annat seurakunnalle luvan julkaista teos näyttelyssä ja siihen liittyvissä julkaisuissa seurakunnan kotisivulla ja sosiaalisen median alustoilla. Myös muut tahot voivat julkaista materiaalia näyttelystä.

Ole armollinen itsellesi: Kaikki kuvaamiset ovat tässä yhtä hyviä! Näyttelyyn emme ehkä voi ripustaa kaikkia lähetettyjä teoksia, mutta kilpailu tämä ei ole. Hyviä arpajaispalkintoja on toki luvassa. Osallistu ihmeessä itse ja houkuta mukaan lapset, mummut ja vaarit – tee tästä vaikka kiva ohjelmanumero viikonlopputapaamiseen ja lähetä tuotokset ”tukkuna”, kuitenkin jokainen teos omilla yhteystiedoillaan.

Armollista kesää!

Armon selityksiä, Kielitoimiston sanakirja:

1. Vapautus rangaistuksesta tai sen lievennys, armahdus, anteeksianto, sääli. Rukoilla, pyytää, anoa armoa.
2. Suosio, jota joku (vallanpitäjä) osoittaa alaiselleen; alentuva suopeus. Sai viran hallitsijan armosta.
3. Usk. Jumalan osoittama ansaitsematon anteeksiantava rakkaus ihmisiä kohtaan. Oppi synnistä ja armosta. Kuv. Puhuja Jumalan armosta erinomainen, armoitettu puhuja.
4. Armoilla, armoille jostakin täysin riippuvaisena, täysin jonkin vallassa.
5. Entisajan aatelisten ja ylhäissäätyisten puhuttelusana. Teidän armonne!

Wikipedia: Armo on laaja käsite, joka viittaa esimerkiksi anteeksiantoon ja hyväntahtoisuuteen monissa eettisissä, laillisissa, uskonnollisissa ja sosiaalisissa asiayhteyksissä.  Armo voi viitata myötätuntoiseen käytökseen joko jonkinlaisessa voimasuhteessa ylemmän tahon osalta voimankäytön kohdetta kohtaan (esimerkiksi tuomarin ollessa armelias syytettyä kohtaan) tai jonkin humanitaarisen kolmannen tahon osalta.

Evl-sanasto: Jumala armahtaa syntisen yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tämä Jumalan pelastava armo perustuu Kristuksen lunastus- ja sovitustyöhön. Luterilainen kirkko korostaa armon lahjaluonnetta. Kristitty on armahdettu syntinen, joka on kutsuttu armolliseen elämäntapaan rakastamaan lähimmäisiään niin kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken. Rakastava elämäntapa ei ole armon ehto, vaan seuraus armon osallisuudesta.

Kyyhky on rauhan symboli, mutta miten sinä kuvaisit armoa?

2021-07-06 08:34:28.0