Kirkkotupa-hankkeelle aikalisä

Sittenkin WC kirkon sisälle?

Seurakunta on ottamassa aikalisän Kirkkotupa-hankkeessa. Työryhmä ehdottaa kirkkoneuvostolle, että uudisrakentamissuunnitelmat laitetaan toistaiseksi sivuun. Sen sijaan selvitettäisiin, onko sittenkin mahdollista toteuttaa kirkon sisälle ainakin wc-tilat sekä kahvinkeittoa varten vesipiste. Muita tarvittavia tiloja voitaisiin ehkä järjestää muuten. Asia on tulossa neuvostoon maanantaina 9.6. Kirkkoherra Antti Hiltunen tiedotti asiasta kirkkovaltuuston kokouksessa keskiviikkona 25.5.

Perusteluiden mukaan seurakunnan toiminnassa on jo totuttu järjestämään jumalanpalveluksen jälkeen olevia tilaisuuksia kirkon sisällä. Myös lapset oppivat käymään kirkossa, kun tapahtumat heillekin ovat siellä eivätkä toisessa rakennuksessa.

Hautausmaan työntekijät puolestaan tarvitsevat sosiaalitiloja vain kesäisin. Useimmat heistä vaihtavat mieluummin työvaatteet ja käyvät suihkussa kotona. Nykyisiä taukotiloja voidaan ehkä vielä remontoida ja nykyinen yleisö-WC palvelisi kirkkomaalla kulkijoita remontoituna silloin, kun kirkon ovet ovat lukossa. Myös nämä tilat oli ajateltu sijoitettavan kirkonmäen uudisrakennukseen.

Lisätilan rakentaminen kirkon sisälle erillisen rakennuksen sijaan sai valtuustossa myötämielistä nyökyttelyä. Useampi valtuutettu kertoi onnistuneista WC-ratkaisuista vanhoihin kirkkoihin muualla. Kirkkoherra muistutti, että kirkon sisällä muutosten tekeminen ei ole ilmaista sekään.

- Uudisrakennus tuollaiseen paikkaan vaatii tarkkaa suunnittelua, mutta kirkon sisällä vasta tarkkaa onkin, etteivät jälkipolvet naura meille, että tuo on se porukka, joka pilasi kirkon, Antti Hiltunen tiivisti ja valtuusto päätti keskustelun asiasta hyväntuuliseen nauruun. Päätöslistalla asia ei siis ollut.

Edellinen juttu asiasta

2016-05-26 18:07:01.0