Ristipistot -palstalla kirjoittajat vaihtuvat.

Palstaa julkaistaan myös paikallislehti Viitasaaren Seudussa.

Ristipistoja

Jeesus on ovi

Viime pyhänä oli Hyvän paimenen sunnuntai. Kirkoissa puhuttiin siitä, että me ihmiset tarvitsemme paimenta ja että Jeesus on meille paimen. Mutta Johanneksen 10. luvussa, missä näistä asioista kirjoitetaan, Jeesus sanoo olevansa paitsi paimen, myös portti – ovi. Tämä jää usein vähemmälle huomiolle.

Jos ei olisi ovea, ei seinän läpi pääsisi. Jeesuksen kautta mennään ulos ja tullaan sisään. Molempiin suuntiin pääsee ja tämä liike merkitsee pelastusta ja hyvää elämää. Kristittynä eläminen on liikkeellä olemista. Liikettä Jumalan luo ja lähimmäisten luo. Liikettä kirkkoon ja takaisin arkipäivän elämään.

Tarvitaan molempia. Suotta ei meille hyvä paimenemme Jeesus antanut ohjetta: ”Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Rakkauden kaksoiskäsky: siinä on meille aivan riittävä elämänohje.

Vapaasti saa kulkea. Kristitty ei ole orja tai vanki. Itse me päätämme minne askeleemme suuntaamme. Mutta minne ikinä meemme tai mitä ikinä teemme – kaikki tapahtuu ”silmäisi nähden Jeesus”, Kristuksen kautta. Kaikki kulkeminen, koko elämä, tapahtukoon Jeesuksen nimessä ja Jeesus mielessä.

Jumalan siunausta ja edelleen hyvää pääsiäisaikaa toivottaen.

Antti Hiltunen, rovasti

Aiemmin julkaistuja Ristipistoja