Rippikoulun käyminen Viitasaarella 2023-2024

Rippikoulukysely ja ripariuudistus vuotta 2024 koskien

Kevään 2023 aikana pidimme Viitasaaren, Pihtiputaan ja Kinnulan 7-luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen kyselyn vuoden 2024 rippikouluja koskevasta uudistuksesta. Nämä kolme seurakuntaa kaavailivat rippikoululaisilleen mahdollisuutta hakea "ristiin" toistensa rippikouluihin. Erityisesti tuo olisi koskenut Kinnulalaisia, joille Kinnulan seurakunta ei vuonna 2024 olisi järjestänyt omaa rippileiriä, vaan nuoret olisivat voineet hakea Viitasaaren tai Pihtiputaan rippikouluihin. Tätä koskevien seurakuntien henkilöstöresurssien vähyyden vuoksi tämä suunnitelma siirrettiin jatkovalmisteluun ja siihen kenties palataan tulevien vuosien ripareita järjestettäessä.

Viitasaaren rippikoulujen järjestäminen vuonna 2024

Rippikoulun infotunnit 8-luokkalaisille maanantaina 11.9.2023, tiistaina 19.9.2023 ja perjantaina 22.9.2023. Tunnin aikana oppilaat saivat perustiedot rippikoulujen ajankohdista, leireille hakemisesta ja ensimmäisistä vanhempien ja nuorten yhteisistä tilaisuuksista.

Rippikoululeirien yhteistä aloituspäivää vietetään sunnuntaina 5.11. klo 12.00 alkaen jumalanpalveluksella ja jumalanpalvelusopetuksella (riparilaiset saavat tästä suoritusleiman) kirkossa ja sen jälkeen päivää jatketaan kirkkokahveilla ja infotilaisuudella seurakuntatalolla, Pappilantie 6. Infon yhteydessä julkistetaan mm. leirijaot, eli ketkä pääsevät millekin leirille. Tuolloin myös jaetaan riparikortit ja leiriläiset voivat varata itselleen sopivan kolehdinkantovuoron syksyn ja joulunajan jumalanpalveluksista.

Rippikoulun infopäivän jälkeen alkaa tutustumisjakso, jossa rippikoululaiset osallistuvat seurakunnan tapahtumiin. Tapahtumista kerätään leimoja rippikoulukorttiin. Kortin tulee olla täynnä kevään viikonloppuleirin alkaessa.

Keväällä kumpikin leiri viettää viikonloppuleirin Lummeniemen leirikeskuksessa. Viikonloppun aikana leiriläiset saavat tietää oman isosen ja oman leiriryhmänsä.

Kesän rippileirillä hyödynnetään tutustumisjakson kokemuksia sekä syvennytään pohtimaan uskon kysymyksiä. Oppimisen lisäksi leiriin kuuluu ryhminä tehtävää työskentelyä, yhdessäoloa, pelaamista ja rauhoittumista hartauksien puitteissa. Rippikoulun hyväksytty suorittaminen oikeuttaa osallistumaan konfirmaatioon.

Aikataulut

Lummeniemi I

Jumistyöskentely: su 5.11.2023 klo 12.00 kirkossa

Viikonloppuleiri: 13.-14.4.2024

Kesän leirijakso Lummeniemessä: 11.-17.6.2024

Konfirmaatio Viitasaaren kirkossa su 23.6.2024 klo 11:00

* Kummankin leirin yhteinen vanhempainilta keskiviikkona 20.3.2024 klo 18.00 Lummeniemessä (kahvitarjoilu jo klo 17.30 alkaen)
* Pyrimme kohtaamaan kaikkien riparilaisten perheet vanhempainvarttien myötä joko srk-talolla, kotivierailun kautta tai puhelinkeskustelun avulla.

Lummeniemi II

Jumistyöskentely: su 5.11.2023 klo 12.00 kirkossa

Viikonloppuleiri: 20.-21.4.2024

Kesän leirijakso Lummeniemessä: 25.6.–1.7.2024

Konfirmaatio su 7.7. klo 11:00 Viitasaaren kirkossa

Päivärippikoulua ei järjestetä vuonna 2024

Päivärippikoulun käymisestä kiinnostuneet nuoret voivat osallistua sopimuksen mukaan Lummeniemessä järjestettävälle riparille päivä- ja ilta-aikaan ja yönsä he viettävät kotona.

Lummeniemi I:sen ja II:sen konfirmaatiopäivien aikataulu:

9.45 Kokoontuminen kirkon sakastiin albaa pukemaan.

10.00 Ryhmävalokuvan kuvaaminen kirkon pihassa

* Kuvan jälkeen leirin pappi antaa kirkossa ohjeet siunaamaan tulleille konfirmaatiokummeille, eli kummien tulee saapua kirkkoon viimeistään klo 10.15

11.00 Konfirmaatiokirkko alkaa ja päättyy n. klo 12.30.

Hinta

Rippikoulumaksun käyminen maksaa viitasaaren seurakunnan jäseneltä 100€. Toisen seurakunnan jäsenelle tai kirkkoon kuulumattomalle leirin hinta on korkeampi, kuin paikallisen seurakunnan jäsenille, eli 160€. Riparimaksuun sisältyy rippikouluraamattu, opetusmateriaalit sekä täysihoito leirikeskuksessa 10 päivän ajan. Jos leirimaksu on perheen taloudelliselle tilanteelle liian korkea, niin siitä voi anoa vapautusta tai alennusta. Jos tarvitsette alennusta tai vapautusta, niin keskustelkaa asiasta nuorisotyönohjaaja Alpo Syväsen kanssa ja häneltä saatte toimintaohjeet kuinka toimia.