virsinumeroita

Musiikki

”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.” Kol. 3:16

Martti Lutherin mukaan kristillisen seurakunnan tunnusmerkkejä ovat Raamattu, rukous ja yhteinen laulu. Musiikki onkin yhteisen rukouksen, ylistyksen ja julistuksen muoto, joka läpileikkaa kaikkea seurakunnan toimintaa ja kaikenikäisten elämää aina vauvasta vaariin. Musiikin kautta voidaan ilmaista suuren ilon ja syvän surun tunteita, ja se pystyy usein sanoittamaan myös sen,

Seurakuntamme musiikissa kaikuu laajasti eri musiikkityylit aina perinteisestä kuoro- ja urkumusiikista nuorten bänditoiminnan musiikkiin ja kirkkomuskarin laululeikkeihin. Musiikkitoiminnan kautta voi löytää hyvän harrastuksen sekä mahdollisuuden toimia vapaaehtoisena omilla lahjoillaan seurakunnan työssä. Tule rohkeasti mukaan toimintaan, jos tahdot palvella seurakunnassa laulaen tai soittaen!

Järjestämme myös monenlaisia erityylisiä konsertteja sekä matalan kynnyksen yhteislauluiltoja, jotka löydät seurakunnan tapahtumista.

Nimikkovirsi 454

Viitasaaren seurakunnalle on valittu oma nimikkovirsi. Se on 454. Valinta tehtiin vuonna 2022.

”Liekkejä on monta, valo on yksi, hän on Jeesus Kristus.” Näin alkaa virsi numero 454, joka on valittu Viitasaaren seurakunnan nimikkovirreksi. Kanttori Eeva-Liisa Isosaari kertoo seurakunnan saaneen 108 ehdotusta nimikkovirreksi sen jälkeen, kun ehdotuksia pyydettiin keväällä 2022. Ehdotettujen virsien joukosta seurakunnan musiikin tukiryhmä teki valinnan.

”Ensin valittiin 20-30 virttä. Niistä kolme pääsi loppusuoralle”, Isosaari kertoo. ”Vaatimuksina oli, että virsi on oltava helppo laulaa, sen piti sopia kaikkiin vuodenaikoihin ja kaikenikäisille.”

Virren sanat ovat ruotsalaisen Anders Frostensonin vuodelta 1972. Suomennoksen on tehnyt Tapio Saraneva vuonna 1984. Sävellys on Olle Widestrandin vuodelta 1974. Suomalaiseen virsikirjaan Liekkejä on monta -virsi tuli vuonna 1984.

Seurakunnan Youtube-kanavalla voit kuunnella nimikkovirttä 454 ja laulaa mukana. Klikkaa tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä