Kuullaan korpeimme kuiskintaa

Viitasaaren seurakunnalla on maa-alueita, lähinnä metsämaita eri puolilla pitäjää. Niistä pidetään huolta ammattilaisten avulla. Metsiä hoidetaan kymmenvuotissuunnitelman mukaisesti ja tavoitteellisesti. Luonnon arvostaminen monipuolisine lajeineen on yksi tärkeimmistä asioista seurakunnalle, joten metsänhoidossa huomioidaan luontoarvot. Metsäomaisuus auttaa myös taloudellisesti seurakuntaa.

Yleisesti kiinnostavimpia metsäalueita seurakunnalla on Viitasaaressa eli Vanhassa Kirkkosaaressa ja Savivuorella. Vanha Kirkkosaari on kaupunkikeskustaa vastapäätä. Saareen voi tähystellä vaikka seurakuntatalon pihalta tai ABC:n rannasta. Savivuoren alue on kappelin ja Lummeniemen leirikeskuksen luona. Sieltä on varoen otettu tukkipuita kirkon korjaukseenkin. Yhtä järeitä puita ei monessa paikassa enää olekaan, mutta Savivuoren alueen metsään niitä vielä hyvin jäikin. Huolella tehty rakennuspuiden poiminta ei juuri näy yleiskuvassa.

Seurakunta on omalla toiminnallaan ja yhdessä Viitasaaren kaupungin ja muiden toimijoiden kanssa pyrkinyt edistämään virkistyskäyttöä metsissä. Tästä esimerkkinä ovat Savivuoren polut, ladut ja kuntoportaat sekä Vanhan Kirkkosaaren polut ja taukopaikat.

Näillä sivuilla kerrotaan seurakunnan metsiin liittyvistä ajankohtaisista asioista. Lisäämme aineistoja piakkoin.

Luminen kuusimetsä, etualalla koivun runko ja lumessa näkyy kaksi kaadettua runkoa.