Kirkko käyttöön juhlamessussa su 3.4.

Piispa Matti Salomäki saarnaa messussa.

Viitasaaren kirkon suuri peruskorjaus on viimeistelyvaiheessa. Kirkko otetaan käyttöön sunnuntaina 3. huhtikuuta, jolloin Lapuan hiippakunnan uusi piispa Matti Salomäki saarnaa ja toimittaa kirkon siunaamisen. Kirkko on ollut remontin takia suljettuna viime kesäkuun alkupuolelta lähtien. Kokoontumisrajoitusten poistuttua juhlamessuun voivat osallistua kaikki halukkaat. Seurakunta iloitsee siitä, että piispa Salomäki saapuu vieraaksi Viitasaarelle näin pian virkaanvihkimisensä jälkeen.

Kirkonmäelle on valmistunut myös uusi huoltorakennus, jossa on uudet yleisö-wc:t ja hautausmaatyöntekijöiden taukotilat. Kirkossa on tehty paljon muutostöitä, joista tärkein oli toisistaan erkanemaan pyrkineiden seinien korjaustyöt. Lisäksi kirkossa on mm. avattu keskikupolin kattoikkunat saliin, modernisoitu tekniikkaa, poistettu osa penkeistä ja huomioitu aiempaa paremmin liikuntarajoitteiset.

Kirkon remonttiin varattiin 1,788 miljoonaa euroa, johon seurakunta sai Kirkkohallitukselta 888 000 euron avustuksen. Huoltorakennuksen tekoon on varattu 324 000 euroa. Summat tarkentuvat, kun loputkin viimeistelytyöt valmistuvat.

Kirkkoherra Antti Hiltunen iloitsee siitä, että kirkko saadaan jälleen käyttöön. Jumalanpalvelusten lisäksi se voidaan ottaa juhlamessun jälkeen muuhunkin normaalikäyttöön, esimerkiksi hautaansiunaamisia voidaan jälleen toimittaa kirkossa.

Juhlamessua voi seurata suorana lähetyksenä Järviradiosta ja seurakunnan Facebook-kanavalta klo 10 alkaen. Messun jälkeen kirkossa tarjotaan kirkkokahvit.

Kirkossa on tehty paljon maalaustöitä ja muita muutoksia.

2022-03-27 18:49:04.0