Hiekan kappeli pois käytöstä talveksi, hautaansiunaukset kirkossa tai haudalla

Hiekan kappeli jätetään pois käytöstä talvikaudeksi. Syinä ovat sisäilmaongelmat ja lämmityskustannusten nousu. Käytön keskeytys alkaa kirkkoneuvoston päätöksen tultua lainvoimaiseksi lokakuun lopussa. Keskeytys loppuu huhtikuun lopussa tämän päätöksen mukaan.

Kappeliin ei enää sovita uusia siunauksia, mutta jo sovitut pidetään lokakuussa.

Kappelia sanotaan myös siunauskappeliksi, koska siellä pidetään tavallisesti Hiekan hautausmaahan haudattavien hautaansiunaukset. Kappelin ollessa poissa käytöstä hautaansiunaukset tehdään joko kirkossa tai suoraan haudalla. Jos siunaus on kirkossa ja hautaanlasku Hiekan hautausmaalla, arkku kuljetetaan kirkosta Hiekkaan siunauksen jälkeen.

Kappelin sisäilma on aiheuttanut huolta. Työntekijät ovat saaneet oireita tiloissa. Havainnot ovat aistinvaraisia. Tutkimuksia ei ole tehty.

Kappeli on tavallisesti kylmillään ja lämmitetään puhaltimilla tilaisuuksia varten. Kappelissa on öljylämmitys, josta olisi Kirkkohallituksen linjauksen mukaan luovuttava vuoden 2025 loppuun mennessä. Lämmityskustannukset ovat nousseet, koska öljyn hinta on noussut. Viime vuonna kappelin lämmitysöljy maksoi noin 3300 euroa ja tänä vuonna jo alkuvuonna 4070 euroa.

Seurakunta on tekemässä uutta kiinteistöstrategiaa. Siinä käydään läpi kaikki seurakunnan kiinteistöt. Siinä yhteydessä tulee harkittavaksi kappelin tuleva käyttö, mahdolliset muutokset ja remontit.

Muotokieleltään erikoisen kappelin tulevaisuus selkenee kiinteistöstrategian teon edetessä.

2023-10-11 20:50:00.0