Kuinka kohdata hautajaissaattue?

Tänä kesänä Viitasaarella on nähty joitakin hautajaissaattueita siirtymässä Hiekan kappelilta Haapasaaren hautausmaalle. Kirkon remontin vuoksi siunauksia pidetään kappelissa, vaikka hautapaikka olisi Haapasaaressa eli kirkon hautausmaalla. Mitä tapasääntöjä liittyy näihin tilanteisiin? Niistä kertoo kirkkovaltuuston puheenjohtaja Eero Pulkkinen, jolla on työnsä vuoksi näistä asioista pitkä kokemus. Nykyäänkin hänet voi nähdä ajamassa ruumisautoa kulkueen kärjessä.

- Oikeastaan meillä ei ole juuri koskaan varsinaista kulkuetta. Se tarkoittaisi, että olisi liikenteenohjaus varmistamassa, että jono ei katkeaisi. Käytännössä ajamme letkassa, mutta liikennesääntöjen mukaan. Väistämme heitä, joilla on etuajo-oikeus, Eero Pulkkinen kertoo.

Näin hautajaissaattueeseen voi tulla välillä muitakin ajoneuvoja hetkeksi. Jotkut muista liikkujista tunnistavat hautajaissaattueen ja antavat sille tilaa kädellä merkkiä näyttäen, vaikka itsellä olisikin etuajo-oikeus.

- Saattueena kulkeminen alkaa kappelilta siten, että kantajat kantavat arkun autoon. Olemme siinä hetken kunnioittavasti hiljaa. Sitten lähden ajamaan hiljalleen, niin että saattoväki ehtii omilla autoillaan perään. Taustapeilistä seuraillen saan aika hyvän käsityksen siitä, milloin on hyvä hetki lähteä ajamaan parkkipaikalta tielle. Autot tulevat perässä niin, että sureva perhe ja muut lähimmät omaiset ovat ensimmäisissä autoissa.

- Saattue pysyy hyvin järjestyksessä tavallisesti Keskitien risteykseen asti. Usein se pysyy sen jälkeenkin. Matkahan ei ole pitkä. Liikenneympyrässä saattaa usein tulla joitakin muita autoja, mutta ei se suuremmin haittaa.

Otetaanko hattu päästä?

Vanhempi väki saattaa muistaa jo koulussa opetetun, että hautajaissaattueen tullessa vastaan muut osoittavat kunnioitusta pysähtymällä. Perinteisen ohjeen mukaan jalankulkijatkin pysähtyvät ja miehet ottavat lakin päästään. Nykyään liikenteen ollessa aiempia vuosikymmeniä vilkkaampaa, eivät vastaantulevat ajoneuvot yleensä pysähdy.

- Jalankulkijoidenkaan pysähdyksiä ja hatun ottamisia päästä ei juuri näe. Joitakin yksittäisiä tapauksia on, että joku pysähtyy jalkakäytävällä.

- Tässä on myös paikkakuntakohtaisia eroja. Kinnulassa on toisenlainen kulttuuri, siellä hautajaissaattueen huomioiminen on yleisempää. Kerrankin taksi pysähtyi kadun viereen, Pulkkinen kertoo.

-Mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän huomioidaan. Ohi ruumisautosta ei kuitenkaan juuri ajeta, paitsi isoilla teillä.

Eero Pulkkinen ei halua lähteä ohjeistamaan, pitäisikö Viitasaarella elvyttää vanhaa tapaa kunnioittaa hautajaissaattuetta hatunnostoilla ja kulkuneuvojen pysähtymisillä. Toisena osana asiaa painaa aina liikenneturvallisuus. Pulkkinen sanookin, että järjen käyttö on sallittua.

Aivan uusi tilanne ei hautajaissaattueiden osalta Viitasaarella ole, sillä kuten Eero Pulkkinen muistuttaa, täällä on ollut kirkon remontteja ennenkin. Toisaalta nyt siirtymiä vähentää osaltaan se, että korona-aikana on jo totuttu siihen, että hautaansiunaaminen voi olla kokonaisuudessaan haudalla. Myös yhteistyö Jyväskylän ortodoksisen seurakunnan kanssa mahdollistaa Haapasaaressa olevan tsasounan käytön. Siunaaminen voidaan tehdä tsasounassa sen ollessa vapaa muulta käytöltä, jos omaiset niin haluavat ja saattojoukko on tarpeeksi pieni, noin 20 henkilöä.

Eero Pulkkinen Hiekan kappelin edustalla.

2021-08-18 22:28:37.0