Risto Kolari eläkkeelle - melkein

”Kirkkosaaren puolikkaan osto oli loistokauppa.”

Risto Kolari tuntee seurakunnan metsät ja muutoinkin Viitasaaren hyvin.
Paikallisella "Niagaralla" oli vielä lunta vapun aikaan.

Monta muutosta, vaikeita paikkoja ja paljon iloisia asioita on mahtunut Risto Kolarin 30-vuotiseen uraan Viitasaaren seurakunnassa. Eläkkeelle jääntiin huipentuville lomille talouspäällikkö pääsi jäämään hyvillä mielin lumien sulaessa. Tosin vielä hän jatkaa konsultoimalla metsäasioissa.

- Aikanani kirkko on maalattu kahteen kertaan,  Lummeniemi, seurakuntatalo ja muitakin rakennuksia remontoitu ja vanha pappila muutettu dementiakodiksi. Jos koko uraani ajattelen, niin taloudellisesti merkittävä asia oli Kirkkosaaren puolikkaan osto. Se oli loistokauppa, eikä se ollut iso vääntö, Risto Kolari kertoo.

- Maksettiin 2,9 miljoonaa markkaa. Saatiin 45 rantatonttia. Investointi maksettiin puukaupalla saaresta.

- Se vähän harmittaa, ettei saatu kehittämishanketta, jolla olisi selvitetty sillan saaminen saareen ja saaren asuttaminen. Olimme asiassa myöhässä. Onhan väestökehitys nyt huono, kun kaupunkiin syntyy vain 30-40 lasta vuodessa. Hyvä asuma-alue olisi lisännyt hyvää vetovoimaa.

Kun Kolari aloitti seurakunnassa, kirkollisveroprosentti oli 1,25 ja pysyi siinä pitkään. Nyt se on 1,6.

- 2000-luvulle asti verotulot kasvoivat koko ajan, nyt enää eivät. 2000-luvulla meillä oli myös kovat investoinnit. Toisaalta korotkin olivat matalalla.

- Jäsenmäärä on aikanani pudonnut lähes 2000 henkilöllä. Se on paljon. Henkilöstön määrä taas on pysynyt pitkään hieman alle 20:ssa, Kolari pohtii realiteetteja. Seurakunnalla on nyt kolmen vuoden aikana 100 000 euron säästötavoite menossa tulojen pienenemisen vuoksi. Kuurin puolivälissä näyttää siltä, että tavoite saadaan maaliin.

Yhtenäkään aamuna ei ole tympäissyt

Työmenetelmätkin ovat kolmessa vuosikymmenessä muuttuneet. Kun nyt harmitellaan jatkuvasti muuttuvia tietokoneohjelmistoja, toi Kolari alussa yhden, nimittäin oman, PC:n eli tietokoneen toimistoonsa. Siitä asti on tietotekniikkaa työssä hyödynnetty. Kolarilla oli tullessaan atk:n peruskoulutusta, samoin metsäalan koulutus. Hän on pitänyt työstään.

- Eihän tällaisia työpaikkoja metsäalan koulutuksen saaneille ole ollut Suomessa monta. Yhtenäkään aamuna en ole lähtenyt töihin sillä mielellä, että tympäisee.

- En ole kenenkään kanssa huonoissa väleissä. Asiat voivat olla. Työkaverit ovat olleet mukavia, emme ole riitautuneet kenenkään kanssa. On ollut helppo toimia, Kolari pohtii työtään ja esimiesasemaansa.

- Toisaalta viime ajat olivat raskaitakin. On tullut määrä täyteen. Voisi sanoa, että olen työtä kylläkseni saanut, hän naurahtaa hyväntuulisena.

- Se on hienoa, että pääsee eläkkeelle terveenä, toimintakuntoisena. Vielä tarttuu moottorisaha kouraan ja metsää kaatuu, jopa oikeaan suuntaan.

Risto Kolari oli jo jonkin aikaa osa-aikaeläkkeellä ennen kokoaikaista eläköitymistään. Kokonaan eläköityminenkin on tulkinnanvarainen asia. Nykyinen metsätaloussuunnitelma seurakunnan metsille päättyy 2017, johon asti Kolari on luvannut olla metsäasioissa apuna. Moottorisahahommia se ei kuitenkaan tarkoita.

Soittaa kitaraa

Harrastamiselle jää kuitenkin jatkossa paremmin aikaa. Tähän asti Kolari on hiihtänyt talvessaan noin tuhat kilometriä ja pyöräillyt kesässään tuhat kilometriä.

Harrastelistalla on myös musiikki. Kolari tietää mihin aikaan päivästä kannattaa olla mikäkin kanava radiossa auki, jottei Muistojen bulevardi tai Faunin iltapäivä livahda ohi. Hän pitää barokkimusiikista ja Bachia hänellä on 130 CD-levyn kokoelma. Kitaraa hän soittanut 50 vuotta ja soittaa edelleen.

Koti-Tarvaalassa riittää myös ”äffääriä”. Isäntä on hoitanut koko ajan tilan viljelykset itse ja viljanviljely jatkuu. Tilalla on myös maatilamatkailua, jossa isäntä on sanojensa mukaan ”emännällä renkipoikana”. Jo pelkästään lukuisissa rakennuksissa riittää kunnossapitoa.

Risto Kolarin eläköityessä työnkuvia järjesteltiin seurakunnassa uudestaan. Ajan myötä talouspäällikön tehtäviksi oli kertynyt monenlaista. Kiinteistönhoidon ja työnjohdon asioita on nyt siirretty osittain uudelle tehtävänimikkeelle, kiinteistötoimen työnjohtajalle, johon valittiin Tommi Raatikainen. Uutena talouspäällikkönä on aloittanut Kirsi Salojärvi.

2016-05-17 12:31:01.0