Valtuusto: Talousarvio plussalla, poistosuunnitelma sopeutettu

Viitasaaren kirkkovaltuusto päätti ensi vuoden talousarviosta ja toimintasuunnitelmasta keskustelujen jälkeen. Toimintasuunnitelmassa on huomioitu painopisteinä kaksi teemaa: Jeesus ja ovet auki. Toiminnassa näkyvät uuden strategian teko ja syksyn seurakuntavaalit.

Valtuustoa puhutti erityisesti talousarvio, jossa ensi vuonnakin näkyy kirkon suurremontti. Peruskorjauksen kustannusarvio oli tälle vuodelle 1,788 miljoonaa euroa. Lisäksi oli varattu 60 000 av-laitteisiin. Osa kustannuksista toteutuu vasta ensi vuonna, minkä vuoksi talousarvioon on varattu 240 000 euroa loppulaskuihin. Lisäksi av-laitteiden 60 000 euroa on ensi vuoden talousarviossa.

Kirkkohallitus myönsi 888 000 euron avustus rakentamiseen, jolloin pankkilaina jää alle miljoonan euron. Lisäksi talousarviossa on 20 000 euroa yleistä investointirahaa.

Tilikauden tulos oli päätösesityksessä 22 713 euroa ylijäämäinen. Summa kuitenkin muuttui 5000 euroa pienemmäksi, kun valtuusto yksimielisesti hyväksyi leirikeskus Lummeniemen markkinointiin 5000 euron määrärahan.

- Lummeniemen markkinointi on ollut liian pienellä panostuksella. Pitäisi siihen saada edes 5000 tai 3000 euroa, mikä oli tänä vuonna, Marjatta Ruuska sanoi.

Hän tarkensi esityksensä myöhemmin 5000 euroksi, jota Tuija Siltanen kannatti. Myös Elina Räsänen kannatti Lummeniemen markkinointirahaa. Kirkkoherra Antti Hiltunen kommentoi lisärahan olevan tarpeen.

Lummeniemen markkinointiin korvamerkitty raha tuli kiinteistötoimen palvelujen ostojen kohtaan. Tämän vuoden markkinointirahalla on tehty muun muassa Lummeniemen omat kotisivut, jotka avautuvat ensi tammikuussa.

Maria Kaisa Aula kiitti talousarvion uudesta mallista, jota hän luonnehti aiempaa helpompilukuiseksi. Aulan kysymysten pohjalta valtuusto keskusteli myös koulu- ja varhaiskasvatustyön, perheneuvontatyön ja kehitysvammaistyön näkymisestä budjetissa sekä sote-uudistuksen vaikutuksista. Sotesta ei vielä ollut suuremmin varmaa tietoa.

Aula kysyi, näkyykö yhteistyö naapuriseurakuntiin jo nuorten kesken käytännössä vai vasta henkilökunnan kesken. Vastaus oli, että etenkin Pihtiputaan nuorten kanssa ovat jo viitasaarelaisnuoret toisiansa kohdanneet rippikoulussa ja isosleireillä. Samaa on ollut jonkin verran Kinnulan ja Äänekosken nuorten kanssa.

Poistosuunnitelmat tarkastelussa

Valtuusto päivitti poistosuunnitelmaa. Muutos perustuu siihen, että Kirkkohallitus on halunnut yhtenäistää seurakunnissa kiinteistöjen poistoaikoja. Valtuusto sopeutti poistoaikaa seurakuntatalon, Lummeniemen rakennusten ja Haapasaaren hautausmaan osalta.

Seurakuntatalon menojäännös on tämän vuoden lopussa 802 888 euroa. Sen vanha poistoaika oli 40 vuotta, mutta valtuusto lyhensi sen ensi vuoden alusta 20 vuoteen.

Lummeniemen rakennusten menojäännös on 754 232 euroa ja vanha poistoaika 40 v. Ensi vuoden alusta poistoajaksi tuli 23 vuotta.

Haapasaaren uuden hautausmaan menojäännös on runsaat 1,132 miljoonaa euroa. Vanha poistoaika oli 50 vuotta. Se pysyy entisellään, paitsi hautausmaan teknisten järjestelmien osalta. Niiden menojäännös on 113 432 euroa, mikä poistetaan 20 vuodessa.

Nämä sopeuttamiset tarkoittavat noin 8 990 euron lisäystä vuosittaisiin poistoihin.

Kirkonmäen uuden huoltorakennuksen poistoajaksi valtuusto päätti 30 vuotta. Kirkkohallituksen suositus huolto- ja talousrakennuksien poistoajaksi on 10-15 vuotta. Kirkonmäen uusi rakennus palvelee kirkkoa teknisiltä tiloiltaan ja ratkaisuiltaan ja on tehty erittäin kestävistä ja laadukkaista materiaaleista, minkä vuoksi sen poistoaika on arvioitu pidemmäksi.

- Huoltorakennus on huolella tehty, sitä ei varmasti tarvitse saneerata ihan heti. 30 vuotta on kohtuullisen lyhyt poistoaika, vakuutti Hannu Glad.

Valtuusto päätti hyväksyä muutamien kohteiden loppupoistot tehtäväksi kertapoistoina vuoden lopussa. Niissä kaikissa oli 40 vuoden poistoaika, mutta uuden suosituksen mukaan niiden olisi jo pitänyt olla poistettu taseesta. Näitä ovat Miekkarinteen kerhohuoneen putkiremontti, vainajien säilytystila kirkonmäellä, Haapasaaren traktorihalli, Toulauden metsäkämppä ja Kirkkosaaren kesäasunto. Niiden jäljellä oleva hankintameno 19 391 euroa poistetaan tämän vuoden tilinpäätöksen yhteydessä.

Lisätalousarviossa kirkonmäen rakennuksia

Valtuusto hyväksyi tämän vuoden lisätalousarvioon kirkon huoltorakennuksen rakentamiseen 30 000 euroa. Kirkon huoltorakennuksen rakentamiseen oli varattu talousarvioon 294 000 euroa. Ylitystä tuli sähkö- ja lvi-töissä, koska saadut tiedot hinnoista eivät pitäneet paikkaansa.

Toinen lisämääräraha tuli kirkon vanhan huoltorakennuksen purkutöihin 38 154 euroa. Taseeseen aktivoitavaksi tuli tontin hankintamenona 12 000 euroa. Purkukustannuksia kasvatti alkuperäisestä alapohjan alta löytynyt öljy ja ulkoseinissä ollut pikisivelyä. Näiden haitta-aineiden lisäksi asbestia löytyi tiedettyä enemmän.

Piispa saadaan kylään

Ilmoitusasioissa Antti Hiltunen kertoi, että piispa Matti Salomäki tulee vierailulle Viitasaarelle 3. huhtikuuta. Silloin pidetään juhlava jumalanpalvelus kirkkokahveineen. Kirkon valmistumista tullaan juhlistamaan muullakin tavalla, mutta tällä päivämäärällä seurakunta saa jo vieraakseen helmikuussa aloittavan piispan, mistä kirkkoherra ilmaisi ilonsa.

Valtuuston kokouksen pöytäkirja tulee kotisivuille nähtäväksi pöytäkirjan tarkistuksen jälkeen, käytännössä pyhien jälkeen. Pöytäkirjat löytyvät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2021-12-23 14:24:36.0