Viitasaaren seurakunta mukana kirkon brändityössä

Evankelis-luterilainen kirkko on Suomen tunnetuimpia ”brändejä”, vaikkei sitä ajatellakaan brändinä Fazerin tai Marimekon tapaan. Useimmilla on mielikuvansa kirkosta.

Kirkon maine parani viime vuoden Luottamus ja maine 2023 -tutkimuksessa edellisvuosien tutkimuksiin verrattuna. Kokonaiskirkossa on kuitenkin huomattu, että mielikuva kirkosta ei ole kaikilla sama.

Meidän seurakuntamme on perinteinen. Viitasaarelaisten mielestä kirkon pitää näkyä torille ja seurakuntaelämä on tavallista elämää. Jumalanpalvelukset, kinkerit ja leirit tiedetään.

Isoissa kaupungeissa on toisin. Jo yksin monikielisyys on kasvava ilmiö. Pääkaupunkiseudulla pian neljännes on muuta kuin suomea puhuvia.

Kirkon viestintäosasto käynnisti viime kesänä Kohti yhteistä ilmettä -työn. Tavoitteena on, että kirkkomme tunnistetaan nykyistä helpommin. Pyrimme kirkastamaan äänensävyä, jolla viestimme. Viestin ytimessä on Kristus ja viestinnän ytimessä ihminen.

Pilottiseurakuntia on brändiryhmässä kymmenkunta, Viitasaari yhtenä. Työryhmissä on mietitty mm. logoa ja symbolien, värien sekä kirjasinmallien käyttöä. Graafinen ilme on näkyvä osa kirkon ilmettä. Risti on siinä keskeisin elementti. Tuloksia näemme pian.

Tuija Siidorow, tiedottaja

Tämä teksti on julkaistu Ristipistoja-tekstinä Viitasaaren Seudussa. Tavallisesti Ristipistot julkaistaan myös seurakunnan kotisivulla, mutta viime viikolla kotisivusysteemit eli Lukkari-järjestelmä oli tekniikkaremontissa läpi valtakunnan. Siksi kirjoituksen julkaisu jäi väliin, mutta onhan tässä uutistakin. Julkaisemme tässä.

2024-04-12 14:43:36.0