Ristipistoja

Millainen on Jumalan valtakunta

Vierailin kerran uudessa kirkossa, Etiopiassa. Peltikatto, saviseinät, suorakaiteen muotoinen pieni rakennus. Seurakuntaan kuului 150 jäsentä, mutta sunnuntaisin kirkko oli tupaten täynnä. Paljon ei-kristittyjä. Keskustelin paikallisen kirkkoherran kanssa työn alkuvaiheista. Hän kertoi, että jumalanpalvelukset pidettiin aluksi pienessä ruohomajassa. ”Vein ensimmäiseen kokoontumiseen kourallisen kahvinpapuja – omasta pensaasta. Sanoin ihmisille: Tuokaa tekin viikon kulutta kahvia tai vihanneksia kolehtiin. Myydään ne sitten torilla ja kerätään rahaa uuteen kirkkoon.” Nyt kirkko oli liian pieni ja meneillään oli uusi varojenkeruu.  Tavoitteena on rakentaa isompi kivikirkko.

Jumalan valtakunta on pienten ja vähäpätöisten alkujen valtakunta. Se on kuin pieni kevätpuro, joka yhtyy toiseen isompaan puroon, jatkuen suurempaan jokeen ja lopulta valtamereen. Tai kourallinen kahvinpapuja. Se näyttäytyy heikkona ja vähäpätöisenä – pilkattunakin.  Silti se on kääntänyt kansojen kohtaloita ja ohjannut kuninkaiden päätöksiä. Merkittävin vaikuttavuus Jumalan valtakunnalla on ihmisen sydämissä.

Se on valtakunta, jolla ei ole rajoja, joka tulee yllättäen esiin sielläkin, missä sitä ei luultu olevan.

Jumalan valtakunta on yllätyksellinen. Se on kuin hyvä maaperä, joka antaa kasvun – kuin itsestään. Se on kuin pieni sinapinsiemen, mutta jo kohta kuin suurin puu.

Se kasvaa joka suuntaan. Ihmissilmä ei kasvua havaitse. Mutta sen puiden oksilla me saamme levätä, ihmetellä ja katsella Jumalan suuria tekoja.

Hannu Huttunen, vt. kirkkoherra

Aiemmin julkaistuja Ristipistoja