Kirkon remontista päättänee seuraava valtuusto

Hinta-arvio 2-4 miljoonaa euroa

Arkkitehti Tuija Ilves esitteli kirkon vanhaa piirrosta, josta ristikirkon keskellä kattorakennetta oleva lasilyhty ja sen alle jäävä puinen kupolimainen rakenne näkyvät hyvin.

Kirkon seinien kallistumisesta pidettiin tiedotustilaisuus kirkossa tiistaina 31.10. Asiasta olivat kertomassa vs. kirkkoherra Sami Siltanen, talouspäällikkö Kirsi Salojärvi, kiinteistötoimen työnjohtaja Tommi Raatikainen ja ARK Kantosesta arkkitehti Tuija Ilves sekä Ramboll Oy:stä suunnittelupäällikkö Marko Jokipii.

Kirkon seinät tuetaan 20 millimetriä halkaisijaltaan olevilla metallitangoilla marraskuun alkupuolella, kunhan siihen saadaan rakennuslupa. Näillä tangoilla pysäytetään seinien hidas toisistaan erkaantumiseen johtava liike. Seinät ovat taipuneet ylälaidoistaan noin 20 senttimetriä ulospäin, samalla kupoli on laskeutunut noin 30 senttimetriä. Muutoksia ei juuri silmin havaitse.

Itse remontilla ei ole metallitankojen asentamisen jälkeen kova kiire. Hinta-arviota on ollut vaikea asettaa, mutta muualla saatujen kokemusten perusteella hintahaarukaksi on tässä vaiheessa arvioitu 2-4 miljoonaa euroa.

Työryhmä kiinteistöstrategiaa tekemään

Seurakunnan kirkkoneuvosto on päättänyt asettaa seuraavassa kokouksessaan 23. marraskuuta työryhmän työstämään seurakunnan kiinteistöstrategiaa. Siinä seurakunnan kiinteistöt – kirkko, kappeli, seurakuntatalo ja leirikeskus Lummeniemi – laitetaan tärkeysjärjestykseen ja investoinnit kiireellisyysjärjestykseen.

Kiinteistöstrategian työstämisen uskotaan vievän aikaa pitkälle ensi vuoteen. Siksi näyttää todennäköiseltä, että strategian hyväksyy vasta uusi kirkkovaltuusto, joka valitaan vaaleilla vuoden päästä marraskuussa.

Kun kirkon remontin aika tulee, siellä korjataan myös seinät. Muita remonttityöt liittyvät ainakin sähköihin, äänentoistoon ja sisälle tehtäviin muutoksiin.

Viitasaaren arvokas kirkko on suojeltu rakennus. Se on valmistunut vuonna 1878 nykyiselle paikalleen. Sitä on muutoskorjattu vuonna 1925 Alvar Aallon ohjeiden mukaan ja remontoitu muulloinkin. Suojelustatuksen vuoksi seurakunta on toiveikas, että remonttikuluihin saataisiin tukea ulkopuolelta. Kirkkohallituksen ja tuomiokapitulin mahdolliset roolit asiassa selkenevät, kun kirkon lopullisesta korjauksesta on olemassa hankesuunnitelma. Tällöin lausunnon antavat myös Alvar Aalto –säätiö ja museovirasto.

Keskikupolista riippuu kynttiläkruunu. Viitasaaren kirkon sisätila on harvinaisen avara. Seinähirret jäävät panelointien alle, samoin katon lasilyhty. Seinät paneloitiin ja kattolyhty peitettiin aiemmassa remontissa siksi, että kirkko pysyisi lämpimänä paremmin. Alunperin lasilyhdyn tarkoitus oli tuoda kirkkoon valoa.

2017-10-31 14:16:00.0