Älä jää yksin, ota yhteyttä!

Kun tuntuu, että elämä ahdistaa, olipa kyseessä ihmissuhteet, yksinäisyys, talousasiat, oma tai läheisen sairaus tai mikä tahansa, älä jää yksin. Ota yhteys pienellä kynnyksellä seurakunnan diakoniatyöntekijään. Diakoniatyöntekijällä on vaitiolovelvollisuus eli asiat voi puhua luottamuksellisesti.

Diakoniatoimistossa voi asioida

päivystysaika eli tulla ilman ajanvarausta maananataina tai torstaina klo 9-11 tai varaamalla henmkilökohtaisen ajan soittamalla tai viestittämällä; tekstiviesti, Whatsapp, Messenger tai sähköposti diakoniatyöntekijälle.

Ruokajakelu

Jaamme kauppojen ylijäämäruokaa; leipää, lihaa, eineksiä yms. vastaanotolla tai

ruokajaoissa Takataskulla, seurakuntatatlon alakerrassa

Ma ja to klo 9-10

Ja perjantaisin Eväsrepussa klo 9.30-11.

Kotikäynnit

Teemme pyynnöstä kotikäyntejä. JOs sinä tai läheisesi tai tuttavasi kaipaa diakoniatyöntekijän käyntiä, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Leirit ja retket

Järjestämme retkiä ja leiripäiviä ja kehitysvammaisten leirin Lmmeniemessä. Niistä tarkempia tietoja tapahtumista ja kirkollisista ilmoituksista.

Omaishoitajat

Omaishoitajille järjestetään vertaistukea ja virkistystä. Lisätietoja Heidiltä p. 050 5884911

Saattohoidon vapaaehtoiset tukihenkilöt

Kun sinä tai läheisesi on palliatiivisen hoidon vaiheessa tai muuten tilanne on sellainen, että elämän päivät ovat vähissä ja kaipaisit rinnalle vapaaehtoista koulutettua tukihenkilöä, ota yhteyttä diakonissa Anneli Paloseen. Hänen kauttaan on mahdollista saada kuolevan ja läheisen rinnalle koulutettu saattohoidon vapaaehtoinen tukihenkilö.

Diakonissa Anneli Palonen puh. 050 5884906, sähköposti anneli(at)evl.fi

Diakoni Heidi Syvänen puh. 050 5884911

Kun talous on tiukalla

Joskus elämä ahdistaa ja talous on tiukalla. Jos tuntuu, ettet itse selviä asioiden kanssa, tule rohkeasti juttelemaan diakoniatoimistoon ja mietitään yhdessä keinoja, kuinka tilanteesta selviäisi.

Kun rahatilanne on todella tiukka on mahdollista saada muutaman kerran vuodessa lahjakortti ruokakauppaan. Ensisijainen auttaja on aina sosiaalitoimi. Jos sinulla on toimeentulolaskelma tehtynä, ota se mukaan asioidessasi diakoniatoimistossa. On hyvä ottaa mukaan myös selvitys tuloista ja menoista.

Kauppojen lahjoittamaa ylijäämäruokaa, kuten leipää, lihaa pakasteena yms. ruokaa on jaossa seurakuntatalon alakerrassa Takataskulla ma ja to klo 9-10, päivystysaikoina diakoniatoimistossa maanantaina ja torstaina klo 10-11 ja Eväsrepusta seurakuntatalon alakerrassa Takataskulla perjantaina klo 9.30-11 sekä muuna aikana sopimuksen mukaan. Kysele Annelilta p. 050 5884 906 tai Heidiltä p. 050 5884 911.

Eväsreppu

Joka perjantai klo 9.30-11 Takataskussa, seurakuntatalon alakerrassa, on tarjolla ilmainen aamupala ja jaossa kauppojen lahjoittamaa leipää, lihaa yms. einestä pakasteena ja usein kukkia silmäniloksi. Jaossa omiin astioihin myös Karonkan ja koulun ylijäämäruokaa. Kaikki jaettava ruoka on syömäkelpoista. Tarjolla on myös mukavaa seuraa :) Tänne ovat kaikki ja kaikenikäiset tervetulleita!

Ilmaiskirpputori

Kirpputori on seurakuntatalon alakerrassa. Jaossa vaatetta kaikenikäisille, kenkiä ja kodin tarvikkeita. Huonekaluja eri varastossa. Kirpputori on auki sopimuksen mukaan ja joka perjantai Eväsrepun aikaan perjantaisin klo 9.30-11, käynti Takataskun kautta. Tiedustelut Anneli puh. 050 5884 906 ja Heidi puh. 050 5884 911.

Perjantain leipäjakelu on viikon sosiaalisin hetki

Perjantaisin seurakuntatalolle voi tulla aamupalalle ja juttelemaan. Mukaan otettavaksi on myös tarjolla leipää, joskus jotain muutakin. Lue syksyllä 2015 julkaistu juttu.

Diakoniassa Anneli Palosta naurattaa kuvaaminen, mutta itse asia on vakavampi. Leipäjakelulle on todellinen tarve. Leipäjakelua voi kysyä myös diakoniatoimistosta, jos et pääse paikalle jakeluaikaan perjantaisin 9.30-11 Takataskuun seurakuntatalon alakertaan (käynti talon takaa). Älä arkaile tulla mukaan - et ole ainoa.

Ansa Litendahl ja Anneli Palonen kurkkivat diakoniatoimiston ovesta, joka on seurakuntatalon päädyssä.

Meillä on diakoniatyön kautta jaossa pieni erä vähävaraisille tarkoitettuja aineellisen avun maksukortteja.

Kortteja jaetaan henkilökohtaisissa tapaamisissa harkinnan mukaan, kun ensin kartoitetaan elämäntilanne ja taloudellinen tilanne. Voit varata ajan tapaamiselle diakoniatyöntekijälle, Anneli p. 050 5884906 tai Heidi 050 5884911 tai tulla päivystysaikana maanantaina tai torstaina 9-11 diakoniatoimistoon.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Saat apua seurakunnasta työttömyyden kohdatessa. Voit ottaa yhteyttä diakoniatyötekijään tai pappiin. Papeilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus kaikista heille luottamuksellisesti uskotuista asioista.

Työelämä