Keskusteluapua ja sielunhoitoa antavat kaikki seurakunnan työntekijät. Luottamukselliset keskustelut ja sielunhoito ovat osa seurakunnallista elämää. Keskustelukumppani voi olla pappi, diakoniatyöntekijä, nuorisotyöntekijä, lapsityöntekijä tai joku toinen seurakuntalainen. Ota rohkeasti yhteyttä.

SURURYHMÄ

Kokoontuu  kerran vuodessa, alkaen marraskuussa pyhäinpäivän jälkeen. Kokoontumiskertoja neljästä viiteen. Pyhäinpäivän kirkkoon kutsutaan vuoden aikana omaisensa menettäneet ja sururyhmäkutsu on samassa kirjeessä. Sururyhmään voivat tulla myös muutkin kuin ne jotka ovat saaneet kirjeen ja ne joiden omainen on kuollut muulla paikkakunnalla. Sururyhmässä kohtaavat samassa elämäntilanteessa olevat. Sururyhmän ohjaajina ovat pappi ja diakoniatyöntekijä.

Sururyhmä alkaa aina pyhäinpäivän jälkeen seurakuntatalolla Pikkusalissa. Tarkempi päivämäärä ilmoitetaan. Ryhmää vetävät yhdessä pappi ja diakoniatyöntekijä. Ryhmän alkamisesta tietoa kirkollissa ilmoituksissa ja kotisivujen tapahtumissa.

LAITOSVIERAILUJA

Papit ja diakoniatyöntekijät vierailevat säännöllisesti sairaalassa, Helmiinassa ja Lehtolassa, Päiväkeskuksella, Ruustinnassa ja Haapahovissa. Vierailuajoista on lista laitosten ilmoitustaululla. Jos haluat vierailua muuna ajankohtana, ota yhteys työntekijään, pappiin tai diakoiatyöntekijään, niin sovitaan tapaamisaika.

SAATTOHOIDON VAPAAEHTOISET TUKIHENKILÖT

Joskus vakava sairaus yllättää tai elämä muuten on lähellä päätepistettään eli kuolemaa kohti kuljetaan. Silloin saattaa tarvita ihmistä vierelle olemaan ja tukemaan. Tukea saattaa tarvita vakasti sairastunut, kuoleva sekä läheinen ihminen. Silloin on mahdollista saada avuksi koulutettu vapaaehtoinen, joka voi olla tukena ja apuna. Hän voi esimerkiksi vapauttaa läheisen käymään kotona hengähtämässä, olla juttuseurana, ulkoiluseurana tai mihin sitten apua haluaisikin.

Vapaaehtoiset tekevät täysin palkatta työtään ja heillä kaikilla on jo kokemusta tästä työstä. Heitä voi saada laitokseen, palvelutaloon tai omaan kotiin. Tukihenkilön kanssa sovitaan tapaamisista. Saadaksesi tukihenkilön, ota yhteys diakonissa Anneli Paloseen p. 050 5884906

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille