Uskon elementit

Usko ei ole vain ajatusrakennelma vaan kokonainen suhde ihmisen ja Jumalan välillä. Ihmiset ja näin ollen kristityt ovat erilaisia. Yhdelle usko on vahvasti tunteen asia, toinen lähestyy Jumalaa järjen, pohdinnan ja logiikan kautta.

Uskonelämän hoitaminen

Uskonelämän hoitaminen on kuin kuntoilua: peruskunnon ylläpitäminen auttaa jaksamaan. Suurempiin urheilusuorituksiin vaaditaan aina pitkää ja tiedostavaa harjoittelua. Parhaassa tapauksessa en harjoittele yksin, vaan minun työni tukee myös muiden jaksamista.

Uskonelämän hoitaminen voi koostua monenlaisista harjoitteista: Raamatun lukemisesta lukuohjelman kanssa tai ilman, rukous, kristillinen laulu ja musiikki, omien armolahjojen toteuttaminen.

JumalanpalvelusMessuesite pdf-muodossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Jumalanpalveluksen tarkoitus on olla seurakuntaelämän keskus, jossa eri puolilla Viitasaarta elävät ihmiset kokoontuvat yhteen. Samalla jumalanpalvelus ei ole vain paikallinen tapahtuma. Yksittäinen seurakuntalainen on osa koko maailmanlaajuista kristillistä kirkkoa, jonka Pyhä Henki kutsuu yhteen. Ihmiset eivät tule kirkkoon palvelemaan Jumalaan, vaan antautumaan Jumalan palveltavaksi. Jumalan tekoja jumalanpalveluksessa ovat synninpäästö, Raamatun sanan vaikutus, ehtoollinen ja siunaus.

Jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen tapahtuma. Viitasaaren seurakunta kutsuu jäseniään mukaan joka sunnuntai niin kirkkoon kuin radioiden ääreen.  Kirkossa on saatavilla myös jumalanpalveluksen kulkua selittäviä "Messu Viitasaaren kirkossa" -esitteitä. Esitteen voi tallentaa itselleen pdf-muotoisena klikkaamalla viereistä kuvaa.

Sakramentit

Kaste ja ehtoollinen ovat luterilaisen kirkon kaksi sakramenttia, erityistä pyhää toimitusta, joissa Raamatun sanan lisäksi on mukana aine. Kasteen aine on vesi, joka pesee ihmisen puhtaaksi synnistä. Kaste on näkyvä toimitus, jossa ihminen liitetään osaksi seurakuntaa ja Jumalan armon liittoa.

Ehtoollisen kosketettavat aineet ovat leipä ja viini. Ne muistuttavat meitä Jumalan armosta, rakkaudesta ja kristittyjen yhteydestä. Ehtoollinen on pohjimmiltaan salaisuus, joka on helpompi kokea kuin täysin ymmärtää.

Rukous

Rukous on "sydämen puhetta Jumalan kanssaLinkki avautuu uudessa välilehdessä", jolla kristitty lähestyy Jumalaa. Muodoltaan rukous voi olla käsien sanatonta ristimistä, tutun rukouksen sanojen ääneen lausumista tai vapaata puhetta Jumalalle yksin tai yhdessä muiden kanssa. Rukouksen jälkeen on hyvä herkistää itseään kuulemaan sydämessään Jumalan vastauksia. Vastaukset eivät välttämättä ole selkeitä, mutta keskittyminen ja hiljaisuus voivat auttaa kuulemaan Jumalan puheen. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Armolahjat

Kristilliseen uskoon kuuluu tiiviisti usko jokaisen henkilökohtaisiin armolahjoihin. Nämä lahjat ovat muodoltaan erilaisia ja joskus omaa lahjaansa joutuu etsimään. (Kirje Roomalaisille 12: 6-8Linkki avautuu uudessa välilehdessä) Luterilainen usko tunnustaa monenlaisten lahjojen tarpeen seurakunnan työssä. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa lahjaa, eikä yhtä ainoaa tapaa kehittää omia lahjojaan.

Luettavaksi

Boris Salo - Unohdettu Aarre (2007)
Arto Köykkä: Nuorempi katekismus (2014)
Jaakko Heinimäki - Puhetta Pyhästä